Er is een groot aanbod aan SEO-tools op de markt. Maar wat is nu de beste SEO-tool?
Ik heb 45 SEO-experts uit binnen- en buitenland de volgende vraag gesteld:
“Als jij gebruik mag maken van 3 SEO tools voor al je SEO campagnes, welke 3 tools zou je dan kiezen?”
Met dit onderzoek wil ik inzichtelijk maken wat, volgens de experts, de beste SEO-tools op de markt zijn. Er zijn wat betreft de SEO-tools veel toplijstjes en veel reviews op het internet te vinden. Elk lijstje geeft weer een andere uitslag. Daarom heb ik besloten om dé experts op het gebied van SEO te vragen naar de beste tools. En… ze hebben massaal gereageerd op bovenstaande vraag.
De top 5 beste SEO-tools (gestemd door 45 experts!)
- Screaming Frog (15 stemmen)
- Google Webmaster Tools (14 stemmen)
- Moz en Majestic (13 stemmen)
- Google Analytics (12 stemmen)
- KeyWord Planner (7 stemmen)
Lees hieronder per expert zijn of haar favoriete SEO-tools. Naast het noemen van de tools, hebben sommige experts enkele tips gegeven over hoe je deze tools kunt gebruiken. Door op een naam in onderstaande lijst te klikken, ga je rechtstreeks naar de quotes van de desbetreffende expert. Of… pak een bak koffie, leun achterover en scroll door de hele lijst.
De experts aan het woord
Dave Lorrez – E-Tail
“A fool with a tool is still a fool…”
Teveel mensen denken dat tools hun problemen ‘vanzelf’ kunnen oplossen terwijl tools er in de eerste plaats zijn om ons het werk iets makkelijker te maken. Als je niet weet waar je naar op zoek bent en als je niet weet hoe je de data die de tools je aanleveren moet interpreteren, dan heb je uiteindelijk niks aan al die fancy ‘gadgets’.
Het gebruik van tools hangt ook sterk af van wat je verstaat onder ‘SEO campagnes’. Wil je technische problemen proberen te achterhalen, is het tijd om je organisch verkeer aan te scherpen, ben je op zoek naar linkdata, zoekwoorden, wil je je outreach campagnes goed structureren, etc.
Het antwoord op je vraag is dus niet zo eenvoudig maar als ik er 3 moet uithalen (de ene is daarom niet beter dan de andere of diegene die ik hier niet vermeld):
- Screaming Frog
- Eigen tool die crawlactiviteit van zoekmachines toont
- Majestic
Martijn Anschütz – M4M
- Majestic
- Screaming Frog
- BuzzStream
Sander Rueck – SEOdiensten.nl
- Ranktracker van SEO PowerSuite voor het monitoren van de rankings
- CognitiveSEO voor het analyseren van het backlinkprofiel
- Screaming Frog voor de on-page analyse
Ruben Bunskoeke – 000 Online Marketing
Als ik kon kiezen zou ik gaan voor:
- Moz
- Majestic
- SEO PowerSuite
Nu werk ik voornamelijk met onderstaande tools:”]
- KeyWord planner
- Google Analytics
- Google Webmaster Tools
- UberSuggest
- CuteRank
- MozBar
- Open Site Explorer
Adam Connell – Blogging Wizard
- Ahrefs – Backlinking-gegevens is om verschillende redenen belangrijk. Mijn voorkeur gaat uit naar het gebruik van Ahrefs. Een handige en bruikbare tool.
- SEMrush – Deze tool gebruik ik voornamelijk voor een zoekwoordonderzoek. Met SEMrush kun je erachter komen op welke zoekwoorden uw concurrenten goed scoren. Deze tool heeft indrukwekkend veel mogelijkheden.
- Inkybee – Inkybee helpt je om de goede blogs te vinden waar je contact mee op kan nemen. Ook helpt het om je campagnes te monitoren.
Jasje ter Horst – SEO Review Tools
Belangrijkste tools:
- Google Analytics
- Google Webmaster Tools
- KeyWord planner
Subtools:
- Moz
- Majestic
- Screaming Frog
- SEO Review Tools
Wouter Blom – Stramark
- Advanced Web Ranking
Deze tool gebruiken wij voornamelijk voor het maken van keyword ranking rapporten. Hierdoor kunnen we zien hoe de activiteiten die we voor klanten doen effect hebben op zijn rankings. Dit is belangrijk want als je niet goed meet, weet je ook niet wat werkt. - Screaming Frog
Goede tool om een hele website inzichtelijk te maken en problemen met title tags, meta descriptions en 404-, en 301-problemen op te lossen. - Open Site Explorer
Goede tool om te zien wat de inkomende links zijn voor jezelf en de concurrenten. Linkbuilding is een belangrijke factor in hoger in google komen en op deze manier wordt het een stuk inzichtelijker en duidelijker.
René Greve – Rene Greve – SEO Specialist
- Google.nl (checken rankings, linkprofielen etc.)
- Google Analytics (wat gebeurt er op de site)
- Google Webmaster Tools (technisch SEO)
Roy Huiskes – Chapter 42
- Google Webmaster Tools
Hierin vind ik alle, voor SEO, relevante informatie over mijn website. Welke zoektermen, waar komen deze terecht en waar sta ik daar dan mee in Google. - Google Analytics
Ik vind dit een must have voor elke site. Maar door het gebrek aan inzicht voor SEO’s is Google Analytics een beetje naar de achtergrond verplaatst. - Majestic
Voor een overzicht van de kwaliteit van je links, je autoriteit en kwantiteit is dit een hele goede tool - Searchmetrics
Ik gebruik Searchmetrics vooral om de concurrentie in de gaten te houden, om de zichtbaarheid van websites te monitoren en een algeheel gevoel te krijgen in een branche of niche. Daarnaast is het een mooie manier om te zien hoe je site zich ontwikkelt.
Dries Bultynck – Dries Bultynck website
Persoonlijk gebruik ik zo goed als geen tools meer. Dat is omdat er enkele zaken vanzelfsprekend zijn. Link analyse tools gebruik ik bijvoorbeeld zo goed als nooit. Als het al zo ver moet komen, dan is de manier waarop SEO / business is gevoerd, volledig fout. Ook gebruik ik deze niet meer om te zien waar anderen hun links halen. Dat sluit kopiëren uit. Denk aan het framework waarin je verwijzingen kan maken, niet de toepassingen. Als ik er dan toch eentje moeten kiezen, dan kies ik voor Ahrefs die voor mij het meeste blootlegt waar ik al iets kan mee aanvangen.
Een goede ranktracker is ook sowieso interessant, maar velen laten wat te wensen over. Hiervoor zou ik aanraden zelf iets custom te bouwen / laten bouwen in functie van je noden. Als ik eentje moet aanraden, ga dan voor Advanced Web Ranking. En dan wel de desktop versie vanwege z’n accurate data.
Ten slotte, Google Webmaster Tools en eventueel een combinatie van Bing Webmaster Tools is een goede samensmelting om inzichten te krijgen in indexatie en foutmeldingen voor je site. Server logs zijn ook altijd interessant om in de gaten te houden, iets wat ik eerlijk gezegd te weinig doe.
Alle andere zaken doe ik manueel, vanwege de contextuele zaken die je moet afleiden uit analyses of technische issues. Nog teveel agencies kiezen voor de harde pure “het moet zo en niet anders advies”-aanpak. Ze kunnen beter adviseren en nadenken over structurele zaken zoals development kosten tegenover de impact en de doorlooptijd van het project, al dan niet om bepaalde targets te halen. Context dus.
SEO is niet meer het technische wereldje wat het vroeger vooral was (3 jaar geleden). Dat moet je sowieso “ok” hebben. Nu is het vooral context die telt.
Hubert Mooren – Netnotion
Wij gebruiken eigenlijk niet zo heel veel tools. De tools van Moz worden zeker wel benut. En we houden linkprofielen bij in Linkody. Maar ik kom niet eens aan 3 tools.
Hans Keeren – Qonvert
- Google Webmaster Tools
Hoewel veel SEO’s gruwelen van GWT, vind ik het een fijne tool. En dat is om de volgende redenen: Het geeft me de zoekwoorden die mensen intypen in Google plus de doorklikpercentages. Het laat de links naar een website zien (erg handig als je een penalty moet oplossen) en het geeft informatie over crawling en indexing. - Moz
Bij Moz vind ik de compleetheid van de tool erg prettig. Je kunt je zoekwoordposities checken, de keyword difficulty is ook prettig en de crawler is ook wel ok. Er zijn zeker betere tools voor linkprospecting dan Open Site Explorer maar ik vind de interface hiervan erg fijn. Plus ik vind Domein Autoriteit en Pagina Autoriteit 2 fijne getallen om een eerste indruk te krijgen van een site zijn potentieel. - SEMrush
Beste zoekwoordtool die er is. Daar hoef ik verder niks aan toe te voegen.
Ton Heerze – Webton
- Majestic
- CognitiveSEO
- Moz
Erwin Bossers – Zoekmachine optimalisatie – Expand Online
Drie tools die ik zelf graag gebruik zijn:
- Screaming Frog
Gemakkelijk crawlen van websites en geeft alle informatie snel en prettig weer. - Excel / Google Sheets
Hiermee kun je in principe alle kanten mee op voor grotere analyses of massa verwerkingen van data/scrapen en niet te vergeten het bouwen van je eigen tools. - Google Analytics
Bron voor bijzonder veel informatie, ook voor SEO, als je weet hoe je het moet gebruiken.
Roy Ishak – Content marketing blog
- Google KeyWord planner
- Google Analytics
- Open Site Explorer
- Google Analytics
- Majestic
- Google Webmaster Tools
Bill Slawski – SEO by the Sea
- Screaming Frog is een erg handige tool om hele websites te analyseren en om zodoende problemen te vinden die opgelost kunnen worden.
- De Page Speed tool van Google is eveneens een handig hulpmiddel om de snelheid van je website te bepalen. Ook geeft deze tool handvatten om de snelheid te verbeteren.
- Er zijn veel tools op de markt die de backlinks van de websites kunnen onderzoeken. Per persoon is de voorkeur anders wat betreft de te gebruiken tool. Het is de moeite waard om de verschillende backlinking-tools te testen om voor jezelf uit te vinden welke het meest bruikbaar is.
Marieke Veenstra – Maxlead
Belangrijkste tools voor ons zijn:
- Google Webmaster Tools
- Screaming Frog
- We gebruiken nu Moz, maar we zijn ons aan het oriënteren op een nieuwe tool
Gregory Ciotti – Help Scout
Voor mijn werk, bij Help Scout, maken we graag gebruik van:
- Moz – De “all-in-one tool” met ontzettend veel handige mogelijkheden
- Authority Labs – Ondanks dat Moz een ranktracker heeft, is de ranktracker van Authority Labs veel beter.
- Ahrefs – Er is geen enkele tool dat in de buurt komt van Ahrefs op het gebied van backlinking.
Wiep Knol – Linkbuilding.nl
De tools die ik (naast zelfontwikkelde, interne tools) gebruik bij vrijwel iedere campagne of project zijn:
- Majestic
- CognitiveSEO
- Searchmetrics
Mark van Tuel – Ompro zoekmachine optimalisatie
Het is tegenwoordig lastig om het juiste pakket te kiezen.
Momenteel gebruiken we alleen Searchmetrics. Een fantastisch stukje software wat voor ons uitstekend werkt. In het verleden hebben we ook gewerkt met de Moz software maar we zijn vorig jaar over gestapt.
Ramon Eijkemans – Monchito.nl
- Screaming Frog
- Excel / database
- Google Webmaster Tools
- Google Analytics
Hierbij mijn 3 tools:
- SpyFu – Voor zoekwoord onderzoek, concurrentie-analyse, backlink onderzoek, etc. Deze tool heeft heel veel mogelijkheden.
- Majestic – Voor backlink analyses
- SEO Chat – Voor onpage analyses
Gert Jan Delcliseur – Searchresult
Als ik gebruik mag maken van 3 SEO Tools dan zouden dat ongetwijfeld de volgende zijn:
- Moz
In een SEO-wereld waarin autoriteit wordt bepaald door links, social en mentions levert Moz een product wat elke SEO-specialist nodig heeft: “Het kwantificeerbaar maken van link-waarde”. Met de Moz API lijken de mogelijkheden oneindig als je Moz-data gebruikt voor eigen tooling. - Screaming Frog
Met name bij websitemigraties en het optimaliseren van content geeft Screaming Frog een geweldige meerwaarde. Deze SEO spider geeft snel inzicht in statuscodes, redirect-URL’s, page titles en nog veel meer. Ook voor het genereren van een sitemap voor grote websites is deze tool een must. - WooRank
Met name voor snelle scans van websites geeft WooRank een accuraat inzicht. Alle SEO-facetten worden door WooRank onder de loep genomen en op een heldere en overzichtelijke manier weergegeven. Quick wins worden snel inzichtelijk wat het werk voor SEO-specialisten kan versnellen.
Rutger Steenbergen – SEO Zwolle
- Screaming Frog
Dit is echt een ideale tool, in een paar minuten haal je er verbeterpunten uit voor klanten. Hiermee kun je een website tot 500 pagina’s gratis doorspitten. Daarbij kijk ik onder andere naar:
– Levels: hoe diep liggen pagina’s maximaal verstopt in de site?
– Titles en meta-descriptions: zijn ze uniek en niet te lang?
– Error codes: onder andere 404’s
– Afbeeldingen: selecteer op groter dan 100 kb
– Noindex en nofollow
– H1’s: staan er nu zoekwoorden in - Market Samurai
Ik heb een jaar lang gewerkt met SECockpit voor zoekwoordenonderzoek en dit is een fijne tool, maar erg duur. Met Market Samurai kom ik ook een heel eind en ik gebruik hem in combinatie met de Google Keyword Planner. Als je hier de URL opgeeft van concurrerende websites vind je vaak zoekwoordsuggesties waar jezelf – en Google – niet zo snel aan denken. Die stop ik vervolgens weer in Market Samurai om ze verder te onderzoeken op zoekopdrachten en concurrentie. - Moz-toolbar en Open Site Explorer
Met de SEO-toolbar van Moz kun je in een oogopslag zien of een pagina onpage geoptimaliseerd is. Staan er bijvoorbeeld zoekwoorden in de titel, omschrijving en tussenkoppen? Bij Google’s zoekresultatenpagina’s zie je onder de autoriteitsscores van de pagina’s en de websites in de top 10 en dat geeft een indicatie van de concurrentie. Ook kun je direct doorklikken naar Open Site Explorer, een zoekmachine voor links. Waar halen concurrenten hun links vandaan en welke kun je eenvoudig zelf aanvragen?Open Site Explorer mag je 3 keer per dag gratis – beperkt – proberen en daarna moet je een maandabonnement afsluiten. Voor mij volstaat de gratis versie, zeker in combinatie met de gratis versie Majestic SEO. In Nederland heb je vaak niet heel veel links nodig om een pagina te laten ‘ranken’ en met technische verbeteringen aan de site kom je al een heel eind. Daar begin ik altijd mee.
Tom de Haan – De Beste Score
- IBP (iBusiness Promoter)
- SEO SERP Workbench
- Verschillende WordPress plugins zoals SEO by Yoast of SEOPressor
Eduard Blacquière – EdWords
Ik ben geneigd om 3 groepen/type tools te kiezen in plaats van 3 individuele tools. Als je dagelijks met SEO aan de slag bent, dan zijn er namelijk veel meer dan 3 tools nodig om je werkzaamheden op topniveau te doen.
Als ik dan toch moet kiezen, dan kies ik voor de volgende tools waar ik op dit moment veel mee werk, in willekeurige volgorde:
- Majestic
Dit is de linkanalyse tool met de meeste data, zeker voor Nederlandse markt. - SEO Peek
De beste SEO extensie voor Google Chrome, waarmee je in één oogopslag inzicht krijgt in de SEO status van een pagina - Searchmetrics
Onmisbare tool om snel een indruk te krijgen van de organische vindbaarheid van elke willekeurige website.
Karel Geenen – Yargon
- Google Analytics
- Google Webmaster Tools
- Google KeyWord planner
Michèl Tel – Internet Marketing
Mijn persoonlijke top 3:
- Open Site Explorer
- Lipperhey
- Google tools (KeyWord planner, Google Trends e.d.)
Michiel Destoop – Desmyttere
Wij gebruiken vooral de beste tool die ter beschikking is: onze hersenen. Op die manier maken we content waar mensen naar op zoek zijn en die ze willen delen.
Maar we zoeken soms ook onze inspiratie in
- Google KeyWord planner
- Übersuggest
- Woorank (snelle overview voor technische optimalisatie)
Seph Fontane Pennock – Internet Marketing Universiteit
De 3 meest nuttige tools voor mij zijn:
- Google Webmaster Tools
- SEMrush
- OpenSiteExplorer van MOZ
- Searchmetrics
- Screaming Frog
- Majestic
Aaron Agius – Louder Online
- Ahrefs
- Moz
- WordPress
- Google Analytics – Hiermee kan ik alle resultaten monitoren
- Screaming Frog – Hiermee kan ik snel zien waar de fouten in een website zitten
- Yoast SEO plugin – Om een blogbericht te optimaliseren voor Google
Wieger Waardenburg – Xpert Marketing
Qua SEO tools is er natuurlijk enorm veel te koop. En alleen tools zijn niet zaligmakend, gezond verstand en het begrijpen van je vak, je klant en zijn doelgroep zijn ook essentieel.
Wanneer ik er dan toch 3 moet noemen:
- Google Webmaster Tools
Webmaster tools geef al erg veel informatie over de techniek van de website en hoe goed een website in elkaar zit. Mochten er kritieke problemen zijn, dan worden daar ook meldingen van gegenereerd. Webmaster Tools is wat mij betreft een ‘must-have’ voor wie met SEO bezig is. - Screaming Frog
Zeker wanneer het gaat om on-page informatie levert deze tool praktische inzichten. Daarnaast is het handig om eventuele ‘errors’ op te sporen (hoewel die natuurlijk ook via Google Webmaster Tools te vinden zijn). - Moz
Een ontzettend uitgebreide en complete tool. Ook handig om zoekwoordposities te checken en een globale inschatting te maken van hoe moeilijk het is om op bepaalde zoekwoorden te scoren
Christian Slagter – Slagter Media
Hierbij mijn lijst van een aantal (SEO) tools die ik momenteel gebruik:
- Google Analytics – Voor de statistieken en om te kijken welke pagina’s er qua tijd dat mensen erop zitten goed scoren
- Google Webmaster Tools – Om dieper in bepaalde statistieken te kunnen duiken
- Rank Checker – Gratis tool om je ranks te checken, al kijk ik ook naar alternatieven
- Market Samurai – Tool waarbij je snel kunt zien hoe de concurrentie het doet op bepaalde zoekwoorden
- Screaming Frog – Voor website analyse als hulpmiddel om verbeteringen te vinden
- Keyword Planner – Om de concurrentie voor zoekwoorden te achterhalen
- Keyword Tool – om zoekwoordensuggesties te genereren
- Buzzsumo – voor content ideeën voor (gast)blogs
Stefan Rooyackers – Internet Marketing Nederland
Mijn top 3 is:
- TrustRank Checker – Dit is het enige tool ter wereld wat naast de real time pagerank ook de trustrank laat zien
- Xenu – Dit moet je downloaden. Het controleert op dode links en plaatjes. Dit ongeacht het aantal pagina’s van de site. Volledig gratis.
- Full HTML web page-test tool – Controleert op de laadtijd en geeft nog beter aan dan de tool van Google zelf waar de problemen zitten
Daan Walraven – Online Marketing Specialist
Vroeger gebruikte ik veel tools voor SEO, de laatste tijd steeds minder. Het technische gedeelte vind ik steeds minder interessant. Je kunt je helemaal blindstaren op keywords, rankings, of backlinks, zonder resultaat. De focus ligt nu op een zo goed mogelijke ervaring bieden die aansluit bij de zoekopdracht van de gebruiker. Ik denk dat proberen hoog te ranken zonder daadwerkelijk die ervaring te bieden uiteindelijk alleen maar tegen je werkt.
Dit artikel is daar een goed voorbeeld van. Daniel ziet dat er behoefte is aan een overzicht van de beste SEO-tools, en speelt in op die behoefte. Het artikel wordt bijvoorbeeld gedeeld op social media, andere websites linken ernaar, en experts praten erover. Als iemand zoekt op ‘beste seo tools’ rankt deze pagina waarschijnlijk hoog, omdat dit artikel daadwerkelijk het beste antwoord geeft op de zoekvraag.
Als ik tools gebruik dan gaat het vooral om achter de (onvervulde) behoeften van de doelgroep te komen, en om de ervaring van de bezoekers te verbeteren. Eigenlijk ben ik dan met andere disciplines bezig zoals social media of conversie optimalisatie, en is SEO voor een groot gedeelte het resultaat van die andere disciplines. Als ik 3 tools moet noemen ga ik voor:
- Google Analytics
- Google Webmaster Tools
- Excel
Bedankt iedereen!
Iedereen die een steentje heeft bijgedragen aan dit artikel wil ik heel erg bedanken. Als je dit artikel interessant vindt, deel het op social media door middel van de buttons onderaan dit bericht.
Nog even voor de duidelijkheid. Hieronder nog een keer de resultaten:
De top 5 beste SEO-tools (gestemd door 45 experts!)
- Screaming Frog (15 stemmen)
- Google Webmaster Tools (14 stemmen)
- Moz en Majestic (13 stemmen)
- Google Analytics (12 stemmen)
- KeyWord Planner (7 stemmen)
En nu de vraag aan jou: “Als jij gebruik mag maken van 3 SEO tools voor al je SEO campagnes, welke zou jij dan kiezen?”