Wil jij weten wat de meeste effectieve linkbuilding strategieën zijn?
De laatste jaren is er veel veranderd op het gebied van linkbuilding. Zo heeft de Penguin-update er bijvoorbeeld voor gezorgd dat Google streng kijkt naar “over geoptimaliseerde” webpagina’s. Onnatuurlijke linkverwijzingen en een slecht backlink profiel worden genadeloos afgestraft door Google.
Is linkbuilding dan verleden tijd? Nee, zeker niet. Voor zoekmachines zijn backlinks nog steeds één van de meest belangrijke factoren voor de zoekresultaten (andere belangrijke factoren lees je in dit artikel: Beste SEO tips volgens 21 experts). Maar wat zijn dé ultieme linkbuilding tips die je direct kan toepassen?
Welk antwoord is nu beter, dan het antwoord van een SEO-expert? Ik heb daarom een aantal van de beste SEO-experts de volgende vraag gesteld:
“Wat is volgens jou op dit moment de meest effectieve linkbuilding strategie?”
Ik kreeg 26 deskundige reacties. De antwoorden zijn zeer interessant.
Wat waren hun antwoorden? Eigenlijk zijn vrijwel alle deskundigen het wel met elkaar eens. Het kopen van links is verleden tijd. Het verzorgen van goede content waar mensen naar willen linken is de toekomst. Naar kwalitatieve content, die op een doelmatige manier is gepromoot, zal graag gelinkt worden.
Lees hieronder per SEO-expert zijn mening over de meest effectieve linkbuilding strategie.
– Mark van Tuel | Ompro.nl –
Op ons zoekmachine optimalisatie blog houden we ons nauwelijks bezig met linkbuilding. We vinden het belangrijker om te investeren in killer content. Handleidingen, stappenplannen video’s en cases die écht voor bezoekers zijn gecreëerd, niet voor Google.
Ik ben ervan overtuigd dat wanneer je de focus legt op het dienen van je bezoekers, men op den duur naar je content gaat linken.
Dat is waarschijnlijk ook de reden dat je voor deze pagina geïnteresseerd bent naar onze mening. Deze vermelding bewijst dat de strategie zijn vruchten afwerpt. Hetzij direct, hetzij indirect.
Onlangs kwam ik nog een leuke quote tegen die deze strategie ondersteund: “Websites don’t link to other websites. People point to other people’s work.” – Lyndon Antcliff
Ik ben ervan overtuigd dat wanneer je de focus legt op het dienen van je bezoekers, men op den duur naar je content gaat linken
– Dave Lorrez | E-Tail –
Er zijn meer ‘effectieve’ manieren om aan linkbuilding te doen anno 2014 dan ik vingers aan mijn handen heb. Er is trouwens ook heel weinig veranderd de afgelopen jaren als je het mij vraagt maar dat is een ander verhaal en gaat het punt niet over vandaag.
Een effectieve en tijdloze linkbuilding strategie die trouwens veel verder gaat dan enkel links verzamelen:
- Zoek een artikel/publicatie in jouw markt die bewezen heeft om aandacht en links aan te trekken
- Ga niet te ‘nauw’ zoeken. Als je nagellak verkoopt dan ga je niet op zoek in de manicure wereld maar in de fashion business
- Als je je topic hebt gevonden, kijk dan wie er enthousiast was over dat stukje content en volg en connect met die mensen via twitter, facebook, etc
- Zoek of er nog mensen ontbreken in het lijstje en voeg ook die toe. Denk hierbij vooral aan auteurs die voor kranten/magazines werken en reeds eerder iets publiceerden over je topic
- Werk de grote lijnen van je topic uit en zorg ervoor dat het veel beter en uitgebreider wordt dan het originele
- Probeer enkele belangrijke mensen uit het wereldje te betrekken bij de uitbouw van je stukje content. Zij het door hun mening te vragen, interviews te doen, etc
- Of met andere woorden: probeer al interesse en interactie op gang te brengen lang voor je stuk content de ether in gaat
- Als het stukje content af is, publiceer het (maar vertel het nog niemand) en contacteer iedereen op je lijstje en zoek of je nog mensen of instanties hebt gemist en vraag om hun mening (en of toevoegingen) op het afgewerkte stuk.
- Bekendmaking en promotie bij eigen/grote publiek
- Als je het nog wat wil aandikken, ‘koop aandacht’ in de vorm van advertenties op FB, Google, etc
En dan vingers kruisen en hopen dat het de nodige vruchten afwerpt.
– Rand Fishkin | Moz.com –
Tegenwoordig draait het niet meer om linkbuilding. Het gaat om het verdienen van relevante links. Op de lange termijn is het delen van jouw kwalitatief goede content (goede artikelen, infographics, producten, diensten, etc.) door mensen in jouw business veel effectiever dan enige vorm van handmatige linkbuilding.
Tegenwoordig gaat het om het verdienen van relevante links
– Ramon Eijkemans | Monchito –
- Link targets vinden en kiezen (hoge kwaliteit, relevant, haalbaar)
- Een excuus maken (bijvoorbeeld: top content, een tool, gratis download, etc) voor die linktargets om naartoe te verwijzen (want waarom zouden ze naar jou linken?)
- Seeden: alleen iets maken is niet genoeg: benader die linktargets en zorg ervoor dat ze ook daadwerkelijk naar je linken
– Karel Geenen | Yargon –
De in mijn ogen enige manier van effectief linkbuilden is door te stoppen met linkbuilden en te starten met het creëren van meerwaarde voor je doelgroep. Meerwaarde in de zin van een geweldige service leveren, interessante handleidingen of blogposts, (instructie)videos’s. Dit zijn slechts enkele voorbeelden.
Wanneer je hier op focust komen de links vanzelf. Je bent dan namelijk de moeite waard. En iemand die de moeite waard is wordt automatisch beloond door mond-tot-mond cq. website-tot-website reclame.
Stop met linkbuilding en start met het creëren van meerwaarde voor je doelgroep
– Seph Fontane Pennock | Internet Marketing Universiteit –
Waar linkbuilding voor mij om gaat is het opbouwen van win-win relaties met andere positief gestemde mensen die in dezelfde niche actief zijn. De link wordt een dan niet meer dan een organisch resultaat van de relatie die veel verder kan gaan dan een kleine SEO-boost. Laten we niet vergeten dat we allemaal vette businesses aan het opbouwen zijn waarin de relaties met andere mensen, ook als ze virtueel zijn, het fundament vormen. Dit stuk content is daar een perfect voorbeeld van.
Het misverstand dat ik wel graag nog de wereld uit wil helpen is dat uitbrengen van kwaliteitscontent voldoende zou zijn om backlinks te vergaren. De links die je hiervan krijgt zijn namelijk het topje van de ijsberg. Ik durf te zeggen dat je voor elke link die je ‘vanzelf’ krijgt, je er 9 laat liggen als je geen outreach doet. Dat is natuurlijk ook weer zonde.
Het zoeken van de balans tussen de meer geautomatiseerde en schaalbare outreach campagnes en het opbouwen van echte relaties voor de lange termijn is voor mij één van de uitdagingen die dit vakgebied zo interessant maakt.
Voor elke link die je ‘vanzelf’ krijgt, laat je er 9 liggen als je geen outreach doet
– Roy Huiskes | Chapter 42 –
PR. en jouw artikelen doen het misschien ook wel aardig.
– Mike van Hoenselaar | Online Boswachters –
Het landschap van zoekmachine optimalisatie en linkbuilding is iets dat constant aan verandering onderhevig is, ook bij Online Boswachters. Vandaag de dag is het extra belangrijk om een netwerk van links op te bouwen van hoge kwaliteit. Met updates van Panda wordt het ook steeds meer een vereiste. Als je online relevant wilt zijn is het belangrijk dat je het belang begrijpt van linkbuilding en hoe je dit goed kunt implementeren. Of je nu al een ervaren SEO’er bent of net wilt beginnen met link builden.
Toch twijfelen we bij Online Boswachters niet over het feit dat als je links van hoge kwaliteit naar je website krijgt, dit je positie in zoekresultaten zal helpen en je meer bezoek op zal leveren. Het is belangrijk om te begrijpen dat terwijl Google steeds meer waarde hecht aan de kwaliteit van zoekresultaten, de kwaliteit van links een steeds grotere impact zal hebben en Google’s algoritme steeds beter wordt in het filteren van slechte links.
Als je gaat link builden zoek je vaak contact met andere relevante websites en blogs binnen je industrie. Dit doe je vanuit een linkbuildingplan (waarin je doel, gewenst resultaat, potentiële website en je methode beschrijft). Het doel is niet het krijgen van een link, maar bijvoorbeeld wie zijn mijn klanten en wat zijn de behoeftes van mijn klanten. Deze manier van denken biedt je gelijk een mogelijkheid om een relatie op te bouwen met belangrijke partijen binnen je industrie. Zelfs als we even linkbuilding buiten beschouwing houden, is dit enorm waardevol omdat je oprechte fans van jouw business verzamelt.
Lange termijn linkbuilding is bij Online Boswachters erg belangrijk. Dat zou het ook voor jou moeten zijn. Begeef je dan niet in het vakgebied van linkruil, of links kopen als je niet weet wat je doet. Het kan namelijk heel makkelijk fout gaan! Een voorbeeld wat kan werken is het verzamelen van meningen van anderen, de zogeheten ‘experts’ en daar een artikel over schrijven. Zoals dit artikel dus. De ‘expert’ krijgt een relevante link naar zijn website en Puurweb krijgt een stuk relevante content. Toch zijn er varianten waarbij er niet goed genoeg over nagedacht wordt. Wat nogal wel eens fout gaat is als men lukraak 100 ‘experts’ mailt om over hun Knuffelberen website te laten schrijven (ze krijgen dan een gratis teddybeer) en dat deze experts allemaal ineens artikelen gaan schrijven over knuffelberen en naar jou linken op een manier die niet gunstig voor jou is.
Denk dan aan:
- Experts gaan iets te hard op de zoekwoorden en duwen het artikel helemaal vol
- Meer dan 10 exact match ankertekst links in hetzelfde artikel naar jouw website
- Overvloed aan advertenties op de pagina waar ze naar jou linken
- De expert is heeft een website met vrijwel geen autoriteit en kan dus schaden in plaats van goed doen
Dus focus op het bouwen van relaties, blijf verrassen en maak je informatie waardig om naartoe te linken. Vergeet hierbij niet te onderzoeken waar de links vandaan (zouden moeten) komen en wie er achter die websites zitten.
Vandaag de dag is het extra belangrijk om een netwerk van links op te bouwen van hoge kwaliteit
– Christian Slagter | Slagter Media –
Als content marketeer denk ik (bijna vanzelfsprekend) dat content de beste manier is om links te vergaren. Dus bijvoorbeeld een lijst op te stellen van waardevolle SEO tools die worden aanbevolen door anderen, in de hoop/verwachting dat deze personen ook weer naar dit artikel zullen linken. Zo kun je direct ook weer een interne link maken naar je artikel over SEO tools.
Het is een duurzame vorm van linkbuilding, aangezien de links authentiek zijn en relevant, aangezien ze verwijzen naar een dieper liggende pagina binnen je website.
Ik denk dat content de beste manier is om links te vergaren
– Jasja ter Horst – SEO Review Tools –
Het is lastig een algemeen antwoord te geven op een vraag, waarbij het antwoord sterk afhankelijk is van het type product / dienst en de autoriteit van betreffende website.
Een strategie die ik echter graag inzet, is linkbuilding d.m.v. het schrijven van gastblogs. Deze strategie is met name interessant, omdat je door het schrijven van een kwalitatief gastblog meer terugkrijgt dan alleen een link naar je website.
De voordelen:
- Een goed gelezen blog, levert relevant verkeer op
- Je kunt een nieuwe doelgroep bereiken
- Je eigen autoriteit als auteur verhogen en je netwerk vergroten
- En tot slot, dan toch die link
Hierbij is het belangrijk dat je selectief bent en je richt op kwaliteit.
Een strategie die ik echter graag inzet, is linkbuilding d.m.v. het schrijven van gastblogs
– Romano Groenewoud | SEO Geek –
Het creëren van originele, waardevolle maar bovenal bezielde content op de eigen website. Als je iets maakt dat bezoekers in vervoering brengt, of dat nu een blogpost, podcast of vlog is, dan zullen mensen daar naar verwijzen.
Een goede vraag die je jezelf kunt stellen om te bepalen of een linkbuilding strategie effectief zal blijven is als volgt: Voegt dit waarde toe aan het internet, help ik hier mensen mee of vervuilt dit alleen maar het internet?
Stel jezelf de vraag: Voegt mijn artikel waarde toe aan het internet?
– Daan Walraven | Online Marketing specialist –
De meest effectieve linkbuilding strategie is denk ik het bieden van echte waarde. Er is een behoefte en jij speelt hier zo goed mogelijk op in. Dit is simpel gezegd, maar vaak niet zo gemakkelijk uitgevoerd. Als je een website hebt waar niemand uit zichzelf naar zou linken omdat het geen waarde biedt, kun je met allerlei trucjes en tools proberen links te scoren, maar feit blijft dat de website geen waarde biedt waardoor het uiteindelijk contraproductief is. Links zijn naar mijn mening het resultaat van een focus op een andere discipline.
Als een klant bijvoorbeeld wil dat ik links opbouw naar een dertien-in-een-dozijn webwinkel dan weet ik dat het moeilijk gaat worden, en dat het niet lovend is om daar tijd in te steken. Het is dan zaak om te kijken naar hoe er echte waarde opgebouwd kan worden. De webwinkel zelf en het concept zal dan vaak veranderd moeten worden. Bijvoorbeeld doordat de eigenaar van de webwinkel zichzelf als expert gaat profileren en content gaat produceren die wel echte waarde biedt.
De meest effectieve linkbuilding strategie is denk ik het bieden van echte waarde
– Carla Dawson | MobyDigital –
White hat linkbuilding is vrij complex vanwege de strikte richtlijnen die Google hanteert. De laatste jaren is Google strenger geworden op het gebied van linkbuilding.
Een effectieve linkbuilding strategie vereist een goed onderzoek, een goede timing, de plaats, PR en natuurlijk goede content. Als je links wilt krijgen naar je artikel, zal je een artikel moeten schrijven over een onderwerp waar weinig over te vinden is.
Ik heb bijvoorbeeld een tijdje geleden een artikel geschreven over het optimaliseren van een parallax website. (parallax websites zijn websites waarbij content – vooral afbeeldingen – verticaal en/of horizontaal over elkaar heen rollen). Het is geen artikel geworden wat je zomaar op elk blog kunt publiceren. Vanwege de 334.000 Twitter-volgers en de 176.000 Facebook-fans, heb ik ervoor gekozen om dit artikel te publiceren op Moz.com.
Voor het artikel heb ik een grootschalig onderzoek gedaan, ik had een goede website om het te publiceren en heb mijn best gedaan om het artikel te schrijven met veel relevante content. Het artikel is hierdoor echt in de publiciteit gekomen met mooie gevolgen: 54 inkomende linkjes, velen van sterke websites met een hoge autoriteit, van bijvoorbeeld Awwwards, CopyBlogger, GoDaddy en meer.
PR is ook een belangrijke tip voor linkbuilding. Ik heb contact opgenomen met mensen die ook over ‘parallax scrolling’ hebben geschreven. Hen heb ik op mijn artikel gewezen. Daarnaast ben ik actief geweest om het artikel te promoten op Twitter en andere social media kanalen. Zodra de content top is, willen mensen het graag delen.
Een effectieve linkbuilding strategie vereist een goed onderzoek, een goede timing, de plaats, PR en natuurlijk goede content
– Neil Patel | Quick Sprout –
Volgens mij is ‘content marketing’ de beste linkbuilding-tip. De bedrijven die artikelen publiceren van topkwaliteit en hierbij gebruik maken van een mooi en bijpassend design, genereren de meeste links. Een goed voorbeeld hiervan zijn de uitgebreide handleidingen die ik geschreven heb op Quick Sprout.
Volgens mij is ‘content marketing’ de beste linkbuilding-tip
– Todd Malicoat | Stuntdubl.com –
De beste linkbuilding strategie is om continu nieuwe en waardevolle artikelen te schrijven. Dit is volgens mij een tijdloze strategie. Hierbij moet je jezelf steeds weer de vraag stellen waar mensen naar op zoek zijn en wat ze graag delen.
Social media is een handig hulpmiddel om snel interessante content te delen. Bezoekers zijn sneller bereid om een interessant artikel te tweeten of te delen. Echter, dit zorgt aan de andere kant wel voor minder linkjes van andere websites en blogs.
Natuurlijk is het verspreiden van je artikelen een belangrijk onderdeel. Echter, mijn mening is dat het continu publiceren van waardevolle content op den duur zorgt voor tientallen, honderden of misschien wel duizenden linkjes van relevante websites.
Dit is dan ook de reden dat veel marketeers zoveel nadruk leggen op content marketing en het creëren van waardevolle content.
De beste linkbuilding strategie is om continu nieuwe en waardevolle artikelen te schrijven
– David Brown | Matrix Marketing –
Content! Ik weet dat dit al miljoenen keer gezegd is op honderden blogs… Maar met het creëren van kwalitatief hoogstaande content met betrekking tot jouw niche, verdien je gegarandeerd veel relevante links. Kwalitatief goede content zorgt er eveneens voor dat je volgers je zien als een autoriteit in je eigen niche. Op deze manier bouw je eveneens een mooi netwerk op.
– Dries Bultynck –
De term linkbuilding heb ik uit mijn woordenschat laten vallen. Linkbuilding is het handmatig aanmelden van links. Bouwen van links zeg maar. Iets wat nog steeds werkt, maar soms iets te kort door de bocht wordt gezien. Een link is niet alles.
Nu kijk ik daar anders tegen aan. Ik zie het eerder als ‘brand & image building’.
De link is een extraatje geworden. Er zijn drie stadia die belangrijk zijn en in overweging genomen moeten worden om een impact te creëren voor je site. De link is er eentje van. De belangrijkste is natuurlijk verkoop. De zichtbaarheid om ergens aanwezig te zijn is ook één van die drie.
1) Verkoop gaat voor alles.
Een deal met een partner bevat meestal een verwijzing of een soortgelijke link naar je business. Dus een win-win voor linkbuilding. Centjes + een link van een interessante bron die iets opbrengt. Met wat geluk is er ook een heuse brok trafiek mee gemoeid, ook als die partner interessant genoeg is of jouw oplossing voor z’n doelgroep werkt.
2) Een link op de juiste plaats.
Een artikel of een tool kan al een grote meerwaarde bieden op de juiste plaats voor de juiste doelgroep. Pak je daar trafiek mee. Zoveel te beter. Pak je daar zichtbaarheid en een simpele link mee zonder al te veel trafiek, so be it. Ze hebben je toch gezien en je hebt die link
3) Los van linken, geloof ik ook sterk dat we het in de toekomst meer contextueel zullen moeten aanpakken.
Daarom is gezien worden bij de doelgroep, zonder enige link, ook best interessant om daar indruk te maken zonder al te opdringerig over te komen. Er komt tenslotte een web waarbij context een grotere doorslag zal spelen dan de link die je hebt, en de juiste vermelding in de juist context kan interessant zijn.
Ik hoop dat ik niet te vaag ben.
Als dit te vaag is voor jou, kan je altijd leunen op het RAT-principe.
R staat voor relevantie
A staat voor autoriteit
T staat voor trafiek
Daarmee kan je verantwoorden waarom je een link wil op een bepaalde plaats. Daar kan je al een heel eind mee. Hoe je die link krijgt? Dat is iets anders.
Klinkt cliché, maar vooral meerwaarde leveren. Iets wat jij kan en beter dan iemand anders, doe dat 10 keer beter. Linken kan je krijgen. Zo niet, dan heb je zeker een indruk na gelaten.Die laatste wordt zwaar onderschat en kunnen we nog steeds niet goed meten.
Daarom doe ik ook niet meer aan linkbuilding. Het is meetbaar, te kort door de bocht en klanten willen dat maar niet snappen als de resultaten toch niet zijn wat ze er van hadden verwacht of over hadden gelezen.
Ik help mensen nu vooral dat inzicht te krijgen door dingen aan te duiden wat zij niet zien aan mogelijkheden.
Het idee planten bij hen. Dan komt het van hen. Zo krijg je ook veel meer gedaan om een dergelijke mogelijkheid uit te werken. Tenslotte, klanten die linkbuilding vragen, zijn in mijn ogen klanten zonder visie. Die gaan nooit de extra mile, die investeren niet in hun zaak en zien er enkel de quick wins van in.
Ik werk enkel voor klanten met een visie.
De term linkbuilding heb ik uit mijn woordenschat laten vallen. Ik zie het eerder als ‘brand & image building’
– Aaron Agius | Louder Online –
De meest effectieve linkbuilding techniek is wat mij betreft de ‘Skyscraper Technique’.
In een notendop over deze techniek. Je zoekt naar een onderwerp waar je publiek interesse in heeft en gaat vervolgens op zoek naar de reeds bestaande goed scorende content m.b.t. dit onderwerp. Nu bepaal je voor jezelf hoe je deze reeds bestaande content kunt verbeteren (beter design, meer details, groter artikel, meer up-to-date informatie, etc.).
Vervolgens maak je een topartikel en je benaderd de mensen die de reeds bestaande artikelen over dit onderwerp gedeeld hebben op hun website. Deze mensen laat je weten dat je een nieuw, uitgebreider, meer up-to-date artikel hebt geschreven. Grote kans dat ze jouw artikel gaan delen met hun volgers.
– Wouter Blom | Stramark –
Stramark werkt veel voor het MKB, hierdoor zijn PR campagnes, leuke vonsten en online tools om links aan te trekken als wel sponsoring van evenementen en dergelijke minder snel mogelijk. Je zou dan snel kunnen vervallen in de aloude startpagina’s. Deze werken zeker nog steeds, maar is niet een volwaardige linkbuilding strategie.
Het meest effectief hangt erg af van waar een website staat en hoeveel mogelijkheden de klant op dat moment heeft. Het minste wat hij kan doen is zijn webbouwer, zijn marketing bureau en andere klanten en partners laten linken. Hier hebben ze persoonlijke relaties mee en daardoor is dit vaak mogelijk. Veel websites in het MKB hebben enkele tientallen links. Het aanhalen van de partners, klanten en brancheverenigingen kunnen dan al snel een effectieve bijdrage leveren.
Het meest effectief is als iemand binnen het bedrijf wordt bijgebracht wat het belang is van links. Deze persoon is bij voorkeur iemand die veel contact heeft met andere bedrijven of een guru is op zijn gebied, hoe klein ook. Bloggen op het eigen en op platformen van andere is dan niet alleen voor de links, maar ook voor de naamsbekendheid en reputatie van het bedrijf een bijdrage. Hierdoor zijn links dus geen los doel meer, maar onderdeel van een groter geheel.
Het meest effectief hangt erg af van waar een website staat en hoeveel mogelijkheden de klant op dat moment heeft
– Roy Ishak | Online Copywriter –
Het (laten) produceren, publiceren en promoten van uitmuntende content is een zéér goede manier om natuurlijke en themarelevante linkjes te sprokkelen.
Dit vergt echter veel tijd en creativiteit. Als je puur let op effectiviteit (lees: resultaat vs. investering), dan kies ik voor reeds geplaatste content op externe websites. Google bijvoorbeeld “–site:voorbeeld.nl voorbeeld.nl” en benader alle websites die jou vermelden zónder verwijzing..
Waarom vind ik dit de meeste effectieve linkbuildingstrategie? Omdat zulke linkaanvragen relatief meer linkplaatsingen opleveren. Zelfs op websites met veel autoriteit. Voor websitebeheerders die je toch al benoemen is het immers een kleine(re) moeite om even een linkje toe te voegen.
Let wel, ik heb het voordeel dat ik voor organisaties werk die kapitalen steken in branding. Deze strategie leent zich minder goed voor MKB-ers die amper op andere websites worden vermeld. In de praktijk hangt de meest effectieve linkbuildingstrategie grotendeels af van het budget, de medewerking en de branche van je opdrachtgever.
Het (laten) produceren, publiceren en promoten van uitmuntende content is een zéér goede manier om natuurlijke en themarelevante linkjes te sprokkelen
– Sander Rueck | SEOdiensten.nl –
Tegenwoordig zijn zoekmachines beter in staat om elke individuele linkverwijzing goed te categoriseren in (toegevoegde)waarde. Het is daarom van groot belang om elke potentiële linkverwijzing kritisch te beoordelen op autoriteit en opgebouwde trust.
Is het doel om enkel linkkracht door te sluizen of wil je middels de linkverwijzing ook direct relevant verwijzend verkeer realiseren? Ons doel is om te investeren in duurzame (link)relaties die een positieve invloed hebben op de algemene autoriteit van de website en daarnaast ook een relevant kanaal zijn voor extra verkeer waardoor er een win-win situatie ontstaat.
Door op een natuurlijke manier in te zetten op de branding verwijzingen gaat de website + aanwezige content beter ranken in de zoekmachines. Uiteraard moet er een goede mix ontstaan in het type linkverwijzingen. Dit proces is arbeidsintensief maar je krijgt er dan ook duurzame posities, een goede naam en meer bezoekers voor terug.
Het is van groot belang om elke potentiële linkverwijzing kritisch te beoordelen op autoriteit en opgebouwde trust
– Adam Connell | Blogging Wizard –
Wat mij betreft is PR de meest effectieve linkbuilding strategie. Ik gebruik de HARO-tool om journalisten te benaderen die op zoek zijn naar experts om hun verhalen te publiceren.
HARO stuurt een paar e-mails per dag, allemaal onderverdeeld in categorieën. Op deze manier kan ik eenvoudig bekijken op welke, voor mij relevante vraagstukken, ik wil en kan reageren.
Het is onvoorstelbaar hoe goed dit kan werken. Ongeveer 10 minuten werk heeft ervoor gezorgd dat ik gequoot werd op CIO.com. En op Huffington Post werd ik neergezet als een expert.
Als jij hiermee wilt werken, dan is het niet per sé een verplichting dat je een autoriteit bent in je niche. Echter, het is wel een pré. Als je je kansen wilt laten stijgen, reageer dan alleen op vragen waar je daadwerkelijk een goede input voor aan kan leveren.
In mijn geval is PR de meest effectieve linkbuilding strategie die goed werkt
– Rutger Steenbergen | SEO Zwolle –
Met de gratis Google Chrome-plugin Check My Links zie je met een druk op de knop of links nog werken. Dit is vooral handig bij startpagina’s. Ga naar een voor jou relevante startpagina of kloon, klik op het Check My Links-knopje bovenin de browser en bekijk welke linkjes het niet meer doen (rood gearceerd). Klik er ook zelf even op, want de plugin is niet feilloos. Heb je een dode link gevonden? Dan kun je twee dingen doen:
- Mail de beheerder en vraag of ze hem willen vervangen door een link naar jouw pagina
- Plak de link in Open Site Explorer of Majestic SEO en kijk wie er nog meer naar de niet meer bestaande pagina of website verwijst. Benader ook deze beheerders
– Wiep Knol | Linkbuilding.nl –
Wat de meest effectieve linkbuildingstrategie is hangt af van diverse factoren. Wat de één nodig heeft, is voor de ander wellicht niet noodzakelijk. En als iets bij Website X werkt, hoeft datzelfde niet per sé ook voor Website Y te werken.
Dat gezegd hebbende, zou ik adviseren: ga van je eigen sterktes uit. Heb je veel, of goede connecties? Zet die dan in. Ben je creatief, of juist analytisch? Laat die kwaliteiten maximaal terugkomen in je outreach en contentcreatie. Werk je voor een groot merk? Gebruik die voorrangspositie (en de bijbehorende budgetten). Is je product superieur? Of heb je een sterke lokale verbondenheid? En ga zo maar door.
Ga voor de meest effectieve linkbuildingstrategie uit van je eigen sterktes
– Tammo Peters | Proseo –
Mijn favoriete vorm van linkbuilding is ‘artikelmarketing’. Ik vind deze vorm behoorlijk effectief (mits goed toegepast).
Bij deze vorm van linkbuilding schrijf je een artikel waarin je een of meerdere links opneemt. Dit artikel kan je vervolgens aanbieden bij een website die interesse heeft in jouw content. Voordelen zijn dat er een redelijk grote kans op plaatsing is en daarmee op goede links en indien het artikel niet wordt geplaatst kan je het altijd ergens anders aanbieden. Met deze methode kan je vrij snel posities op minder populaire trefwoorden(combinaties) verbeteren.
Een nadeel is dat je vooraf best wat tijd moet steken in het selecteren van kwalitatieve websites. De kwaliteit van artikelmarketingwebsites kan ondermaats zijn. Waar je ook rekening mee moet houden is dat artikelmarketing arbeidsintensief kan zijn. Het schrijven van een artikel kost tijd en voor sommige trefwoorden(combinaties) heb je veel artikelen nodig. Het is niet iets wat je even snel doet.
Houd er rekening mee dat sommige websites je artikel met links niet plaatsen, verwijderen of zelfs aanpassen en dat er websites zijn die een vergoeding vragen voor het plaatsen van je artikel. Waar je rekening mee moet houden is dat je je artikel uiteindelijk maar een keer plaatst. Ga dus niet overal hetzelfde artikel aanbieden en plaatsen.
Houd tevens rekening met de afgelopen oktober gelanceerde Penguin 3.0 update en let vooral goed op dat de websites waarop je je artikel wilt plaatsen geen ‘spammy linkprofiel’ hebben. Stop van te voren wat tijd in het selecteren van de juiste websites voor je artikel. Bekijk o.a. de Majestic flow metrics om de sites met een ‘spammy linkprofiel’ te detecteren.
Mijn favoriete vorm van linkbuilding is ‘artikelmarketing’
En wat is volgens jou de meest effectieve linkbuilding strategie?
Dat waren ze; de meest effectieve linkbuilding strategieën volgens 26 SEO-experts.
Iedereen die een bijdrage heeft geleverd aan dit artikel wil ik bij deze bedanken! Vind je dit artikel interessant? Deel het dan op social media.
Maar nu ook de vraag aan jou: “Wat is volgens jou op dit moment de meest effectieve linkbuilding strategie?”
Deel jouw inzichten op het gebied van linkbuilding door hieronder een reactie achter te laten.