Als we het hebben over on-page SEO, dan heb je vast al wel wat gehoord over meta tags en over keyword density.
Ben je op zoek naar een on-page SEO checklist, die je daadwerkelijk in de praktijk kunt brengen, voor het optimaliseren van eigen website? Dan weet ik zeker dat je wat aan deze SEO tips gaat hebben.
In dit artikel deel ik een eenvoudige on-page SEO checklist met jou. Als je deze tips toepast, dan trek je meer bezoekers vanuit Google naar je website.
Vergeet ook niet deze SEO tips te lezen van 21 SEO-experts.
Gratis on-page SEO checklist
Bonus: Download een gratis on-page SEO checklist inclusief 2 bonus technieken die niet in dit artikel gedeeld worden.
15 On-page SEO tips
- De invloed van SEO-vriendelijke URL’s
- Begin de titel van je pagina met het belangrijkste zoekwoord
- Verrijk je content
- Gebruik uitgaande links
- Verwerk het zoekwoord in de eerste 100 woorden
- Belangrijkste zoekwoord in de H1-tag
- Optimaliseer de website snelheid
- Voeg extra woorden toe aan je titel
- Gebruik social media buttons
- Publiceer artikelen met veel content
- Staar je niet blind op het bouncepercentage
- Gebruik gerelateerde zoekwoorden
- Zorg voor kwalitatieve content
- Gebruik interne links
- Optimaliseer je afbeeldingen
1. De invloed van SEO-vriendelijke URL’s
Zorg ervoor dat de URL’s van je webpagina’s kort zijn en verwerk het belangrijkste zoekwoord (met betrekking tot die pagina) in de URL. Vermijd lelijke URL’s, zoals puurweb.nl/p=456 of lange URL’s zoals: puurweb.nl/on-page-seo-de-perfect-geoptimaliseerde-pagina-ontleed.
Een URL met veel keywords erin kan overkomen als spam. Google adviseert dan ook om dit te voorkomen
2. Begin de titel van je pagina met het belangrijkste zoekwoord
De belangrijkste on-page SEO factor is de title tag. Let er goed op waar je het belangrijkste zoekwoord in de titel plaatst. Normaal gesproken geldt: Hoe verder je het zoekwoord aan het begin van de title tag plaatst, hoe meer waarde dit heeft voor Google.
De title tag is de eerste, blauwe regel van de zoekresultaten in Google. Ook is deze title tag zichtbaar in de browserbalk. Naast het feit dat je de belangrijkste zoekwoorden het beste vooraan in de title tag kunt plaatsen, moet deze title tag ook nog wervend geschreven zijn. Het is namelijk ook de bedoeling dat deze zo interessant en pakkend is dat de bezoekers hierop gaan klikken.
3. Verrijk je content
Sites met rijke content (rich content) worden over het algemeen beloond door Google met een hogere positie. Advies is dan ook om niet alleen de pagina’s vol te proppen met tekst.
Alleen een stukje tekst is tegenwoordig niet meer voldoende om hoge ogen te scoren in Google. Naast Google worden ook de bezoekers blijer van een artikel met rich content.
Maar… overdrijf hier niet in. Google heeft het door. Gebruik alleen afbeeldingen, video’s en overige ‘extra’s’ die daadwerkelijk extra waarde heeft voor de bezoekers. Overmatig gebruik kan zorgen voor een te drukke pagina. Met als gevolg een negatieve ervaring voor de bezoekers, dus ook voor Google.
Gebruik in je artikel, behalve tekst, bijvoorbeeld ook video’s, afbeeldingen, pdf- en mp3-downloads.
4. Gebruik uitgaande links
Dit is een eenvoudige, white hat, SEO strategie om meer verkeer naar je website te krijgen. Uitgaande links naar pagina’s, gerelateerd aan jouw onderwerp, is een positief signaal richting Google. Het laat Google zien dat jouw pagina een ‘knooppunt’ is van kwalitatieve content.
De meeste website-eigenaren zijn druk bezig met het verkrijgen van veel goede inkomende links. Het verkrijgen van inkomende links is absoluut een belangrijke factor. Echter, er wordt vaak vergeten dat uitgaande links eveneens een belangrijke factor is voor Google. Besteed ook hier dus voldoende aandacht aan.
Houd in gedachten om te linken naar relevante webpagina’s. Dus naar pagina’s die echt een aanvulling zijn op jouw artikel
5. Verwerk het zoekwoord in de eerste 100 woorden
Zorg ervoor dat het belangrijkste zoekwoord in de eerste 100 à 150 woorden van het artikel verwerkt wordt.
Waarschijnlijk is dit een factor die je al van nature zult toepassen. Toch zijn er veel artikelen te vinden die beginnen met een lange intro. Hun belangrijkste zoekwoord komt dan pas voor de eerste keer voor in het midden van het artikel. Het is beter om het zoekwoord te verwerken in de eerste 100 à 150 woorden.
6. Belangrijkste zoekwoord in de H1-tag
De H1 is de titel van je pagina, het is de eerste kop van je artikel. In WordPress is de titel van je pagina of de titel van je bericht in de meeste gevallen de H1. Verwerk de belangrijkste zoekwoorden in de H1-titel van je pagina.
Het is belangrijk om te weten dat elke pagina maar één H1-tag mag bevatten. Een handige manier om dit snel na te gaan is om de bronversie van de pagina te bekijken. Een goede H1-tag is van groot belang om goed gevonden te worden in Google.
7. Optimaliseer de website snelheid
Google heeft aangegeven dat de laadsnelheid een belangrijke SEO-factor is.
De gedachte van Google hierachter is de volgende: “Een langzame website zorgt voor een slechte gebruikerservaring. Sites met een slechte gebruikservaring verdienen een minder hoge positie in Google.”
Zorg ervoor dat het niet langer dan 4 seconden duurt voordat jouw website geladen is. Munchweb heeft uitgevonden dat 75% van de bezoekers niet terugkomen als een website langer dan 4 seconden laadt.
Via de GTMetrix.com kan je eenvoudig de laadtijd van jouw website testen. GTmetrix geeft eveneens tips voor het verbeteren van de laadtijd. Ook Google heeft zijn eigen tool waarmee je de snelheid kunt testen.
8. Voeg extra woorden toe aan je titel
Er zijn veel zoekwoorden met veel concurrentie en met een hoog zoekvolume. Vanzelfsprekend zal het lastig worden om op deze zoekwoorden hoog in Google te komen. Een voorbeeld van zo’n short tail zoekwoord is “kleding”.
Er zijn ook zoekwoorden waarop minder wordt gezocht. Deze zoekwoorden worden longtail zoekwoorden genoemd. Deze zoekwoorden hebben meestal minder concurrentie. Een voorbeeld van een longtail zoekwoord is: “wit G-Start t-shirt”.
Ook trek je, door gebruik te maken van longtail zoekwoorden, relevantere bezoekers naar je website. Het gaat, bij deze longtail zoekwoorden, om een specifiek onderwerp of product.
Om de juiste longtail zoekwoorden te vinden kun je onder andere gebruik maken van Google Suggest. Als je een zoekwoord invoert in de zoekbalk van Google, verschijnt er automatisch een lijst met meerdere resultaten waarin je wellicht geïnteresseerd bent (Google Suggesties).
Ook fora, Google Analytics, Google Webmaster Tools en natuurlijk je eigen doelgroep zijn bronnen voor het vinden van de juiste longtail zoekwoorden.
Zorg ervoor om te scoren op de longtail zoekwoorden
9. Gebruik social media buttons
Hoe meer ‘likes’ en tweets je artikel krijgt, hoe beter dit voor Google is. Maar hoe kom je nou aan veel likes en tweets?
Ons advies is om veel gebruik te maken van social media buttons op je website. Maak het de bezoekers eenvoudig om je website te liken of om je artikels te tweeten. Wees niet te verlegen om je bezoekers te vragen om een artikel te delen. Dat doe ik namelijk ook niet. Ik waardeer het als je dit artikel ook even wilt delen op social media. Alvast bedankt! 😉
Natuurlijk moet je ervoor zorgen dat je kwalitatief goede en originele content aanbiedt aan je bezoekers. De lezer zal dan eerder de behoefte voelen om op de social media buttons te klikken.
Social media gaat een steeds belangrijkere rol spelen in de zoekresultaten van Google.
10. Publiceer artikelen met veel content
Hoe meer content, hoe beter dit is voor de zoekresultaten in Google. Echter, gaat deze regel altijd op?
SerpIQ heeft onderzocht dat de artikelen met veel content hoger scoren in Google. Hoog scorende websites hebben over het algemeen meer content dan websites die lager scoren in Google.
Wil je scoren op zoekwoorden waarop veel concurrentie zit? Zorg dan voor content met minimaal 2.000 woorden. Behalve dat artikelen of pagina’s met veel content een positieve invloed heeft op Google, zorgt het er eveneens voor dat je gaat scoren op longtail zoekwoorden. Een win-win situatie dus!
De 2.000 woorden, zoals hierboven beschreven, is absoluut geen vaste regel die je moet aanhouden. Houd in je achterhoofd dat je schrijft voor je doelgroep. Dus pas de teksten aan aan de niche waarin je jij begeeft. Heb je een webshop en verkoop je vrouwenkleding? Dan hoef je zeker geen productpagina’s te schrijven met 2.000 woorden aan content.
11. Staar je niet blind op het bouncepercentage
Het bouncepercentage, dat je kan meten via Google Analytics, is het percentage van de bezoekers dat na het landen op je website, ook de website weer verlaat zonder te klikken op iets anders.
Een hoog bouncepercentage is niet per definitie slecht nieuws. De bezoeker kan namelijk op jouw website zijn of haar antwoord hebben gevonden op de vraag die hij of zij had. En vervolgens wordt de website weg geklikt. Natuurlijk had je liever gewild dat deze bezoeker nog even verder kijkt op je website.
Minder goed nieuws is als iemand jouw website vanuit Google bezoekt en dat deze persoon vervolgens terugkeert naar Google om op een ander resultaat te klikken. Blijkbaar sluit jouw website in dat geval niet aan op de verwachtingen van de bezoeker.
Probeer met jouw inhoud de vraag of het probleem van de websitebezoeker te beantwoorden of op te lossen. Ons advies is dan ook om kwalitatief goede content te schrijven, te zorgen dat de inhoud up-to-date is en dat het design aantrekkelijk is.
Matt Cutts zegt hierover het volgende:
12. Gebruik gerelateerde zoekwoorden
LSI (Latent Semantic Indexing) zoekwoorden zijn zoekwoorden die bij elkaar horen. Het zijn synoniemen of gerelateerde zoekwoorden. Voorbeelden van zulke zoekwoorden zijn tweedehands, gebruikt, gedragen (bij kleding).
Google gebruikt deze LSI zoekwoorden om de relevantie (en wellicht ook de kwaliteit) van een pagina te bepalen. Over het algemeen is de kans groot, dat je op natuurlijke wijze LSI zoekwoorden in een artikel verwerkt, als je artikelen schrijft met veel inhoud.
Wil je zeker weten dat je relevante zoekwoorden gebruikt in je artikel? Voer in Google het zoekwoord in en scroll naar beneden om de ‘Zoekopdrachten gerelateerd aan … “ te bekijken. Ook de zoekwoordplanner van Google AdWords is een handig hulpmiddel voor het bepalen van LSI keywords.
Gebruik in je webpagina’s dus niet steeds één en hetzelfde zoekwoord. Kies een belangrijk zoekwoord en verzin daar synoniemen en gerelateerde zoekwoorden bij.
13. Zorg voor kwalitatieve content
Google heeft niet een directe manier om de kwaliteit van je content te bepalen. Echter, er zijn genoeg factoren waar ze gebruik van kunnen maken om de kwaliteit te bepalen. Het betreft hier vooral de gebruikerservaring-statistieken zoals bijvoorbeeld het aantal terugkerende bezoekers en de tijd dat doorgebracht wordt op de website.
Maar hoe schrijf je nu kwalitatieve content? Houdt bij het schrijven van een artikel in het achterhoofd om unieke informatie te geven. Een artikel met waardevolle inhoud zal meer reacties van lezers ontvangen. Maar ook meer likes, tweets en Google +1 vermeldingen.
Ons (en ook Google’s) advies is om te schrijven voor de bezoeker en niet voor Google.
Google houdt van content. Vooral unieke en kwalitatief goede content.
14. Gebruik interne links
Interne links zijn links binnen je eigen website. Interne linkbuilding is een belangrijke factor om hoger in Google te komen. Je geeft met een interne link een signaal af (naar de bezoekers en naar Google) dat deze pagina belangrijk en relevant is.
Wil je een geweldig voorbeeld van een website dat het gebruik van interne links het beste toepast? Bekijk dan eens de website van Wikipedia.
Je kan interne linkbuilding op verschillende manieren toepassen op je website. Wat dacht je van breadcrumbs, menu-items, gerelateerde artikelen, linkjes in de tekst, inhoudsopgaves in artikelen, enzovoorts.
Het is aan te raden om de interne linkbuilding op je website te automatiseren. Het is namelijk erg veel werk om telkens je hele website te doorzoeken op zoekwoorden die je aanklikbaar kunt maken.
15. Optimaliseer je afbeeldingen
Vrijwel alle succesvolle artikelen bevatten goede afbeeldingen. Deze afbeeldingen zorgen ervoor dat de tekst aantrekkelijker is om te lezen en het zorgt ervoor dat de boodschap beter over komt.
Het optimaliseren van de afbeeldingen heeft ook invloed op de score van jouw website in Google. Ook kan het voor extra bezoekers zorgen als je afbeeldingen goed gevonden worden in Google Afbeeldingen.
Google kan geen afbeeldingen lezen. Het is daarom van belang om de info die je kunt meegeven aan een afbeelding te benutten
Zorg er bijvoorbeeld voor dat de bestandsnaam van je afbeelding het belangrijkste zoekwoord bevat (bijvoorbeeld witte-g-star-schoenen.jpg). De alt-tekst is eveneens een tag waar je het belangrijkste zoekwoord in dient te verwerken. Deze alt-tag is bedoeld om Google te vertellen waar de afbeelding over gaat.
Behalve de afbeeldingen te voorzien van bovenstaande informatie is het ook van belang om de bestandsgrootte zo klein mogelijk te houden. Hoe kleiner een afbeelding, hoe sneller deze laadt en hoe beter dit voor Google is. Google houdt van websites met een snelle laadtijd. In onderstaand filmpje verteld Matt Cutts het belang van de alt-tags:
Tips toepassen op jouw website
Wij hebben een gratis on-page SEO checklist gemaakt dat je kunt gebruiken om de stappen, zoals hierboven beschreven, toe te kunnen passen op jouw website.
De checklist verteld je precies, stap voor stap, hoe je deze technieken kunt gebruiken. En als extra ontvang je in de checklist 2 bonus strategieën die niet besproken zijn in dit artikel.
Download hieronder de checklist.
Download de on-page SEO checklist