Je hebt inspiratie opgedaan voor een nieuw artikel. En je bent er klaar voor om een topartikel te schrijven.
Het bedenken van een pakkende titel is misschien niet het eerste waar je mee bezig gaat.
Begrijpelijk.
Maar… een titel is ontzettend belangrijk. Het kan je artikel maken of breken. Onderstaand feitje onderstreept dit belang:
Gemiddeld 8 op de 10 bezoekers leest de titel van een blog. Terwijl maar 3 van diezelfde 10 bezoekers de moeite nemen om het artikel te lezen.
Stel je wilt tips om snel af te vallen. Je gaat naar Google en voert de volgende zoekopdracht in: “afvallen tips”.
Je ziet onder andere deze zoekresultaten. Op welk zoekresultaat zou jij klikken?
Vrijwel iedereen klikt op het eerste zoekresultaat.
Waarom?
Wat maakt een titel pakkend?
Hieronder een aantal praktische tips – die je direct kan toepassen – om een pakkende titel te schrijven:
1. Wat levert het de lezer op
Een veel gestelde vraag van lezers, geïnteresseerden of (potentiële) klanten is: “Wat levert het mij op?”
Geef de lezer een reden waarom ze naar jou moeten luisteren; waarom ze juist jouw artikel moeten lezen. Als de titel geen voordeel oplevert voor de lezer, waarom zou hij of zij het artikel dan lezen?
Een voorbeeld van een goede titel die de lezer wat oplevert:
2. Maak gebruik van getallen
Getallen doen het altijd goed.
Als je een getal gebruikt in je titel, dan trek je al snel de aandacht van een lezer. Een getal in een titel roept al vrij snel de gedachte ‘dit bericht is belangrijk’ op.
Getallen als cijfers werken beter dan getallen die gespeld zijn als woorden:
Gebruik een oneven getal
Vaak vind je artikelen met oneven getallen in de titels. Heb je een idee waarom dat zo is?
De 3 meest gedeelde artikelen op social media – volgens Buzzsumo.com – met het woord ‘tips’ erin verwerkt hebben een oneven getal in hun titel:
Toevallig? Nee.
De hersenen lijken titels met oneven getallen meer te geloven dan titels waarin even getallen voorkomen.
Volgens Content Marketing Institute wordt er 20% meer geklikt op kopjes met een oneven getal in de titel.
3. Spreek in superlatieven
Moz heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van superlatieven in titels.
De medewerkers van het onderzoek kregen 5 verschillende titels te zien. Variërende titels met 0 tot 4 superlatieven:
- The 27 Ways to Train a Dog (0 superlatieven)
- The 27 Best Ways to Train a Dog (1 superlatief)
- The 27 Best Ways Ever to Train a Dog (2 superlatieven)
- The 27 Best Ways Ever to Train a Perfect Dog (3 superlatieven)
- The 27 Best and Smartest Ways Ever to Train a Perfect Dog (4 superlatieven)
Het resultaat:
De meerderheid (29%) koos voor de titel met 1 superlatief. Maak dus gebruik van (positieve of negatieve) superlatieven. Maar overdrijf hier niet in.
4. Begin je titel met het woord ‘Hoe’
De ‘Hoe’-titel verschijnt overal. En dat voor één reden: Het werkt als een trein!
Tekstschrijver en online marketing specialist, Bob Bly, zei eens: “Veel reclame schrijvers beweren dat je geen slechte titel kunt schrijven als deze begint met het woord hoe”
Een voorbeeld van een titel met het woord ‘hoe’ erin verwerkt:
5. Schrijf een ‘nieuws’-titel
Mensen willen continu op de hoogte blijven van de nieuwste trends en het laatste nieuws.
Het is daarom geen verassing dat de krantenkoppen, met het laatste nieuws, zo goed onze aandacht weten te trekken.
Heb je interessant nieuws over jouw product of dienst te vertellen? Verwerk dit dan in de titel van je artikel.
Hieronder twee voorbeelden:
6. Schrijf je titel in vraagvorm
Mensen krijgen graag antwoorden op vragen.
Een goede vraag kan de nieuwsgierigheid van een lezer opwekken.
Als je de titel in een vraagvorm schrijft, dan kan een lezer ervan uitgaan dat het artikel antwoord geeft op die vraag.
Sluit jouw vraag aan bij de interesses van de lezer, dan heb je een grote kans dat jouw artikel gelezen wordt.
Bij het schrijven van titels in vraagvorm, ga je ervan uit dat een lezer al iets over een bepaald onderwerp weet. In bovenstaand voorbeeld gaat de schrijver ervan uit dat de lezer bekend is met SEO en conversieoptimalisatie.
Maar om de interesse te wekken probeer je een vraag te stellen aan de lezer wat ze waarschijnlijk nog niet weten. Gaan conversieoptimalisatie en SEO goed of juist niet goed samen?
Met deze tactiek speel je in op de nieuwsgierigheid van een lezer.
Als iemand zo’n titel ziet en het antwoord op de vraag niet weet, dan is de kans groot dat hij het artikel gaat lezen om zo zijn kennis uit te breiden.
7. Zorg voor een WOW-effect
Jouw titel moet in het oog springen. Het moet de aandacht trekken. In een e-mail, in een tweet, in een Facebook-post. Overal!
Heb jij een product wat gezorgd heeft voor honderden of duizenden extra bezoekers? Of heb je een artikel gepubliceerd die honderden keren gedeeld is op social media?
Maak een artikel (case study) van dit succesverhaal.
Een mooi voorbeeld is onderstaand artikel van Laura van Blogaholic.nl.
WOW! Hoe heeft Laura dat voor elkaar gekregen?
Je moet sterk in je schoenen staan als je niet nieuwsgierig bent wat Laura’s strategie was en wat ze precies heeft gedaan om die extra bezoekers en likes te krijgen?
Wat vind jij de meest pakkende titel?
De bovenstaande tips zijn zeer praktisch en zullen ervoor zorgen dat jouw artikel gelezen wordt.
Een titel is het eerste wat een lezer ziet. Het is jouw taak om de lezer te overtuigen om op jouw titel te klikken en de inhoud van het artikel te gaan lezen.
Gebruik één of meerdere tips uit dit artikel en je titel valt gegarandeerd meer op tussen alle andere titels.
Ik ben benieuwd wat voor soort titel voor jou succesvol is geweest. Laat het weten door hieronder een reactie achter te laten.
Oh ja! Heb je wat aan deze tips? Deel het dan op social media. Alvast bedankt!