Ben jij op zoek naar een aantal SEO tips waarmee je hoog in Google komt met je website?
Meer dan 20 SEO-experts hebben antwoord gegeven op deze vraag:
“Als je één ultieme SEO-tip zou mogen geven, welke zou dat dan zijn?”
Lees hieronder, per SEO-expert, zijn of haar ultieme SEO-tip.
– Neil Patel | Quick Sprout –
Goede kwaliteit content.
Content met hoge kwaliteit zorgt ervoor dat je een relatie opbouwt met de lezers. Gevolg hiervan is dat mensen jouw content gaan delen. Hiermee ontstaan veel natuurlijke links naar jouw website.
Nog beter is het, als je deze bezoekers ook om weet te zetten in klanten. Blijf dan wel bloggen over onderwerpen die relevant zijn voor jouw business.
[tweetable alt=”Neil Patel: ‘Hoger in Google? Zorg voor kwaliteit content'”]Hoger in Google? Zorg voor kwaliteit content[/tweetable]
– Roy Huiskes | Chapter 42 –
Ik denk dat de weg naar een hogere plek in Google vooral is om slimmer te zijn dan je concurrenten en niet slimmer dan Google.
Dat wil dus zeggen dat je goed je doelgroep moet snappen, wat ze leuk vinden, waar ze uithangen, wat ze graag delen met hun vrienden en hoe jouw product of informatie daarin past.
Daarnaast zal je moet werken aan je eigen bekendheid, deze hoeft niet enorm te worden, maar wel groter dan die van je concullega’s.
[tweetable alt=”Roy Huiskes: ‘Wees slimmer dan je concurrenten in plaats van slimmer dan Google'”]Wees slimmer dan je concurrenten in plaats van slimmer dan Google[/tweetable]
– Aaron Agius | Louder Online –
Zeer goede content publiceren. Dus publiceer artikelen waar je bezoekers daadwerkelijk wat aan hebben.
Als je je bezoekers weet te boeien, dan gaan ze jouw artikel delen op social media en wellicht op hun eigen website.
Dus, publiceer content met toegevoegde waarde. Je moet je bezoekers weten te raken met grappige, informatieve of interessante inhoud.
[tweetable alt=”Aaron Agius: ‘Publiceer content met toegevoegde waarde!'”]Publiceer content met toegevoegde waarde![/tweetable]
– Mark van Tuel | Ompro zoekmachine optimalisatie –
De sleutel om hoger in Google te komen bestaat volgens mij uit twee componenten.
Killer content! Nee, niet zomaar content. Maar content die bezoekers zo tof vinden dat ze spontaan gaan delen 😉
Complete stappenplannen, instructievideo’s, handleidingen, pdf’s etc. Dus niet alleen webpagina’s met tekst en afbeeldingen maar ook video’s en handige documenten zoals e-books.
Met name het multimediale aspect is uiterst belangrijk. Websites met video’s hebben 53x meer kans dat ze op de eerste pagina van Google komen dan websites zonder video’s. Wist je dat?
Een ijzersterke website reputatie!
Website reputatie is de som van alle activiteiten die je verricht aan en op je website. Ook de reputatie van de auteur speelt een rol.
Zonder enige reputatie zal de meeste content nooit hoog scoren. Hoe beter je reputatie is, des te hoger content scoort.
In de offline wereld werkt dit principe hetzelfde. Met een goed netwerk en portfolio, een grotere kans op opdrachten.
[tweetable alt=”Mark van Tuel: ‘Zorg voor killer content en een ijzersterke website reputatie'”]Zorg voor killer content en een ijzersterke website reputatie[/tweetable]
– Tom de Haan –
Het is naast alle SEO die je doet voor een artikel heel erg belangrijk dat je waarde blijft bieden en content maakt die voor de bezoeker als waardevol wordt ervaren.
Kijk wat je markt wil en kijk waar ze vastlopen. Speel hier op in.
Als ik kijk naar mijn succesvolle artikelen (met minimaal 250 organische reacties) maken ze het verschil door de waarde. Deze artikelen hebben naast tekst content en afbeeldingen ook (instructie) video’s.
Ik denk daarom dat goede SEO in combinatie met veel waarde onmisbaar is voor een top positie in Google.
[tweetable alt=”Tom de Haan: ‘Blijf veel waarde bieden!'”]Blijf veel waarde bieden![/tweetable]
– Dave Lorrez | E-Tail –
Om verschillende redenen, waar ik niet wil op ingaan omdat ze ons te ver van de vraag zouden brengen, gaat mijn haar een beetje recht staan van deze vraag.
Beter scoren hangt compleet af waarvoor.
Voor longtails (en soms midden) is het meestal voldoende om met een autoritaire site een artikel/pagina over het onderwerp te publiceren om daarmee in de top 5 te raken.
Daar waar er meer competitie is brengt dat compleet geen aarde aan de dijk en moet je het anders gaan aanpakken.
Maar om heel concreet te zijn, laat me 3 methodes aanhalen die je kan gebruiken om hoger te scoren voor de meer competitieve zoekcombinaties :
- Snel & High Risk: Geschikte linkpartners zoeken (neen geen startpagina’s en van die troep) en vanuit die pagina’s gevarieerde ankertekst rijke links naar mijn pagina afvuren.Het werkt fantastisch goed & snel in de meeste markten maar het is altijd afwachten wat het op langere termijn gaat doen en of het stabiel zal blijven.Zeker als je weet wat Google allemaal heeft gedaan de afgelopen jaren (en nog steeds doet) om zoekresultaten-manipulatie via linkbuilding tegen te gaan.We kunnen dus gerust stellen dat deze manier van werken bijzonder effectief is maar ook het meeste risico’s met zich meebrengt.
- Trager & Low risk: Gerelateerde content bouwen rond de pagina waarmee je wilt scoren (die natuurlijk allemaal linken aan/naar je hoofdpagina)en wat aandacht in de vorm van shares, links proberen te versieren naar die nieuwe content.Al die subpagina’s gaan vroeg of laat de pagina waarmee je wilt scoren een boost geven.Je loopt weinig of geen risico (al weet je natuurlijk nooit met Google) maar het duurt wel wat langer voor je de pagina die je oorspronkelijk wilt boosten zal zien stijgen in de zoekresultaten.Afhankelijk van de markt en toestand van de zoekresultaten (bij aanvang) spreken we over 6-12 maand, soms zelfs iets langer.
- Traagst & Low risk: Werken aan de naamsbekendheid van je site/bedrijf in het algemeen, via bijvoorbeeld een voortdurend content creatieproces (onder welke vorm dan ook), sociale media activiteiten en of andere marketing activiteiten… ook offline.Als je Google weet te overtuigen dat jouw naam/merk/site een echte autoriteit is in de markt waarin je speelt zal je merken dat de meeste zaken, dus ook betere & stabiele rankings, ‘vanzelf’ volgen.Ook hier weinig tot geen risico maar dit is echt een meerjarenplan.
Zelf gebruik ik de eerste manier zelden of nooit.
Het hangt ervan af hoeveel geld ermee gemoeid is en hoe afhankelijk het bedrijf is van de online verkoop.
Stel je staat op plaats 7 in Google en die positie brengt je maandelijks 10.000 euro aan verkopen binnen, dan mag je er (theoretisch) vanuit gaan dat wanneer je in de top 3 komt, je verkeer en inkomsten serieus kunnen stijgen.
Aan de andere kant, als je een high risk methode gebruikt kan het best zijn dat je over een half jaar zo hard tegen de lamp loopt dat je veel meer verliest dan die extra euro’s die je gedurende die 6 maanden hebt kunnen binnen halen.
Werknemers moeten ontslaan of je bedrijf in het algemeen op de wip zetten omdat je te gulzig was is meestal geen goed plan.
Voor mijn eigen bedrijf doe ik het niet maar als jij het risico wel nog wilt nemen, ga je gang.
Dit gezegd zijnde wil ik toch ook nog even dit kwijt:
- voor geen enkel proces in je business, en al zeker niet als het op beter scoren aankomt, bestaat er één sleutel die voor de doorbraak gaat zorgen. Het is altijd een combinatie van…
- als je als marketeer vandaag de dag nog altijd op die paar top plaatsen mikt ben je verkeerd bezig. Je werkt beter wat meer in de breedte dan in de hoogte.
Terwijl jij meer dan 6 maand nodig hebt om die ene pagina beter te late scoren heb ik er al 100 nieuwe (gerelateerde) aangemaakt die zich toespitsen op longtails. En vele kleintjes zijn nog altijd beter dan 1 grote… risicospreiding noemen ze dat…
Soms is het gewoon ook veel verstandiger (biz-wise) om je tijd in andere zaken te stoppen die je echt euro’s opleveren in plaats van betere rankings.
[tweetable alt=”Dave Lorrez: ‘Wordt een autoriteit in jouw markt, dan komen de betere rankings ‘vanzelf'”]Wordt een autoriteit in jouw markt, dan komen de betere rankings ‘vanzelf'[/tweetable]
– René Greve | SEO Specialist –
Excellente content, relevante links en actief op social media. Maar het begint dus bij excellente content.
– Wouter Blom | Stramark –
De sleutel tot online succes is focus.
Focus op de juiste dingen doen.
Focus op de juiste producten die je bedrijf verder helpen.
Focus op de juiste klanten.
Focus op de juiste keywords
Focus op de juiste boodschap
Focus op de juiste content
Focus op het juiste verhaal voor die klanten
Focus op uitmuntende producten
Focus op uitmuntende klantervaringen.
Focus op de juiste partners.
[tweetable alt=”Wouter Blom: ‘Focus, Focus en nog eens focus!'”]Focus, Focus en nog eens focus![/tweetable]
– Romano Groenewoud | SEO Geek –
Het creëren van de meest behulpzame resource in jouw vakgebied.
SEO tactieken komen en gaan, het louter nastreven van de laatste linkbuilding trends is sisyphusarbeid, oftewel tergend werk, dat nooit tot een einde komt en vruchteloze inspanning vereist.
De onderneming goed positioneren door gedegen zoekwoorden onderzoek, het optimaliseren van de on-page instellingen om het zoekmachines makkelijker te maken de pagina’s te vinden en te indexeren en de interactie aangaan met andere spelers in de industrie zijn stuk voor stuk belangrijke bouwstenen.
Maar het fundament, de sleutel, blijft een website die daadwerkelijk waarde toevoegt aan het internet.
[tweetable alt=”Romano Groenewoud: ‘Creëer een website die waarde toevoegt aan het internet'”]Creëer een website die waarde toevoegt aan het internet[/tweetable]
– Seph Fontane Pennock | Internet Marketing Universiteit –
Mijn sleutel is om gewoon als een nuchtere Hollandse jongen te kijken naar de data die Google Webmaster Tools je geeft.
Het is zo makkelijk om op zoek te gaan naar quick-fixes of quick-wins als het gaat om hoger komen in Google en wij mensen zijn daar erg gevoelig voor.
Beter is het, in mijn ogen, om gewoon rustig te blijven en de steady groei van je website door te zetten door vanuit één kernfilosofie te werken, content te blijven publiceren en Google Webmaster Tools te gebruiken om te zien waar de winst ligt m.b.t. de reeds gepubliceerde stukken.
Mijn tip:
- Log in op Webmaster Tools
- Ga naar ‘Zoekverkeer’ > ‘Zoekopdrachten’
- Ga naar ‘Toppagina’s’
- Klik op ‘Met wijziging’
- Analyseren en implementeren!
[tweetable alt=”Seph Fontane Pennock: ‘Blijf rustig, werk vanuit één kernfilosofie en blijf content publiceren'”]Blijf rustig, werk vanuit één kernfilosofie en blijf content publiceren[/tweetable]
– Wilfred Stomp | 2Bfound.nl –
Voor het behalen van hoge posities in Google in de toekomst adviseer ik je te richten op de volgende 3 zaken:
- Het creëren van nieuwe en relevante content op en rondom je eigen website d.m.v. het schrijven van inspirerende blogartikelen en social media invulling
- Je website klaarmaken voor het nieuwe tijdperk: Mobile First webdesign
- Het optimaal inzetten van rich snippets binnen je website
[tweetable alt=”Wilfred Stomp: ‘Maak je website mobiel vriendelijk'”]Maak je website mobiel vriendelijk[/tweetable]
– Karel Geenen | Yargon –
Het bouwen van een positief merk.
– Dirkjan Vis | Zietuwel –
Dé sleutel naar een hoge positie in Google? Chicks!
Oftewel een mooie visuele aankleding van content. Content is natuurlijk al heel lang de sleutel maar door de overdaad aan content wordt goede content steeds sneller weggeklikt, minder gelezen, et cetera.
Om te zorgen dat je content ook gezien en gedeeld wordt is goed beeldmateriaal, filmpjes, infographics en verdere aankleding tegenwoordig een must!
Te vaak wordt een matige stockphoto gezien als voldoende. Echte mensen, echte filmpjes en echte productfoto’s of grafiekjes zijn tegenwoordig noodzakelijk.
[tweetable alt=”Dirkjan Vis: ‘Mooie visuele aankleding is dé sleutel naar een hoge positie in de zoekresultaten'”]Mooie visuele aankleding is dé sleutel naar een hoge positie in de zoekresultaten[/tweetable]
– David Brown | Matrix Marketing –
Logisch nadenken is dé sleutel naar hoger scoren in Google.
Natuurlijk weten we allemaal dat Google gek is op kwalitatief goede content. Het is niet altijd even makkelijk om topcontent te creëren. Maar mijn advies is wel om hier echt mee aan de slag te gaan.
Ik heb ondervonden, dat als je gewoon logisch nadenkt en je consequent professioneel bezig bent, je Google wel leert kennen. Dus ga testen en kijk wat de resultaten ervan zijn.
Natuurlijk zijn er een aantal basisprincipes waar je je aan moet houden om een hogere positie in Google te krijgen:
- On-page SEO – Optimaliseer de title tags en de meta descriptions. Zorg voor een responsive design, https, snelle laadtijd, kwalitatief goede inhoud en content. En vergeet social media niet.
- Off-page SEO – Publiceer toegevoegde waarde en publiceer het op relevante websites
- Rich snippets – Zorg dat je reviews krijgt. Koppel deze reviews aan rich snippets. Recente onderzoeken hebben uitgewezen dat het niet uit maakt of je een 4e plek bekleed in de zoekresultaten of de 1e plek. De 4e positie krijgt evenveel klikken als de 1e positie. Het verschil? De website op de 4e positie maakt gebruik van die gele review sterren.
[tweetable alt=”David Brown: ‘Ga aan de slag met het creëren van kwalitatief goede content'”]Ga aan de slag met het creëren van kwalitatief goede content[/tweetable]
– Mike van Hoenselaar | Online Boswachters –
SEA krijgt steeds groter stuk van de taart. Je kunt er niet meer omheen.
Als je puur naar organische vindbaarheid kijkt zijn er 3 tips die Online Boswachters kan geven:
- Zorg dat je een actueel linkprofiel in beeld brengt om vanuit daar kansen te zien voor nieuwe campagnes of relaties die je aan kunt gaan
- Optimaliseer landingspagina’s qua lengte en doel en vraag jezelf af wat de vragen van de doelgroep zijn die op jouw pagina landen. Daarnaast met Hummingbird scheelt het aantal landingspagina’s maken aanzienlijk. Zorg dat je insteekt op intentie in plaats van individuele zoekwoorden.
- Zorg dat mobiel sneller dan snel is en heel gebruiksvriendelijk.
[tweetable alt=”Mike van Hoenselaar: ‘Optimaliseer je website voor mobiele apparaten'”]Optimaliseer je website voor mobiele apparaten[/tweetable]
– Pawel Grabowski | Smashing Copy –
Vanuit mijn werk zou ik ‘content’ moeten noemen als belangrijkste factor voor hoge posities in de zoekresultaten.
Maar ik zeg: Mobiel!
Het verkeer dat afkomstig is van mobiele apparaten groeit en groeit. Ook Google speelt hier al op in door het tonen van een mobiel-vriendelijk label in de zoekresultaten.
Dus, 2017 is het jaar om je te gaan focussen op mobiel. Als je hoger wilt scoren, zorg dan dat je website mobielvriendelijk is.
[tweetable alt=”Pawel Grabowski: ‘2017 is het jaar om je te focussen op mobiel!'”]2017 is het jaar om je te focussen op mobiel![/tweetable]
– Carla Dawson | MobyDigital –
Dé sleutel naar een hoge ranking in de zoekresultaten is het publiceren van kwalitatieve content.
Publiceer op de juiste tijdstippen, gedurende lange periodes, content van hoge kwaliteit. Zorg er eveneens voor dat je de juiste mensen weet te trekken naar je website en stimuleer je bezoekers om de content te delen op social media.
[tweetable alt=”Carla Dawson: ‘Publiceer kwalitatief goede content'”]Publiceer kwalitatief goede content[/tweetable]
– Christian Slagter | Slagter Media –
Ik denk dat dit jaar nog meer bedrijven de focus zullen leggen op content marketing. Waar content marketing in 2014 vaak nog een onderdeel vormde van SEO, denk ik dat het in 2017 hier los van zal staan.
Houd daarbij rekening met het feit dat steeds meer gebruikers mobiel actief zijn en je content daarop ook dient afgestemd te zijn. Google is hier ook al een aantal maanden mee bezig door onder meer in Webmaster Tools de mogelijkheid te geven je website te toetsen hoe mobiel vriendelijk deze is.
De kwaliteit van je content zal daarbij volgens mij steeds beter meetbaar worden, waardoor content marketeers in staat zijn om middels case studies te laten zien hoe zij met waardevolle en unieke content resultaat boeken. Case studies zijn dan volgens mij ook een van de content vormen die in 2017 belangrijk zullen worden voor je SEO en/of content marketing strategie.
[tweetable alt=”Christian Slagter: ‘Content marketing en mobiel-vriendelijke website zijn de toekomst'”]Content marketing en mobiel-vriendelijke website zijn de toekomst[/tweetable]
– Eduard Blacquière | EdWords –
Er is niet zoiets als “dé sleutel” naar een hoge positie in Google, maar als ik dan toch iets moet kiezen: zorg dat je de beste bent in je core business (en houdt rekening met SEO).
Zorg dat je product of dienst onderscheidend is. Dit concurrentievoordeel kun je gebruiken in SEO, met name offsite in het verkrijgen van aandacht voor je unieke product of dienst.
[tweetable alt=”Eduard Blacquière: ‘Onderscheid jezelf van de rest'”]Onderscheid jezelf van de rest[/tweetable]
– Ruben Bunskoeke | 000.nl –
Uithoudingsvermogen.
En als ik 3 sleutels mocht kiezen; beginnen, experimenteren en volhouden.
Te veel mensen ‘durven’ niet te beginnen, stoppen te snel en proberen te weinig uit. Alle drie de ‘sleutels’ heb je nodig om jouw plek in jouw niche in de zoekresultaten (en tussen alle concurrenten) te vinden en op te eisen.
[tweetable alt=”Ruben Bunskoeke: ‘Begin, experimenteer en houd vol'”]Begin, experimenteer en houd vol[/tweetable]
– Daniël Markus | Clickvalue –
Een goede structuur voor spiders en veel goede links naar je website
Conclusie
Zo, dat waren dé SEO-tips volgens meer dan 20 SEO-experts… Iedereen die een bijdrage heeft geleverd aan dit artikel wil ik bedanken.
Vind jij het artikel interessant? Deel het op social media.
De reacties van de experts zijn behoorlijk eensgezind. Vrijwel iedereen is het er over eens dat content een belangrijke factor is. Niet zomaar content, maar kwalitatief goede content.
Behalve het publiceren van zogenaamde ‘killer content’ wordt 2017 ook het jaar van mobiele optimalisatie.
Zorg ervoor dat je website mobiel vriendelijk is. Google heeft eind 2014 officieel het ‘mobile friendly’-label gelanceerd.
Niet mobiel-vriendelijke websites zorgen voor een slechte gebruikerservaring. Dus, is jouw website nog niet geoptimaliseerd voor mobiele apparaten? Dan weet je wat je te wachten staat…
En wat is volgens jouw dé ultieme SEO-tip?
Maar nu ook de vraag aan jou: “Wat is volgens jou dé tip om hoger in Google te komen?”
Laat hieronder een reactie achter…