Wat Is Het Meest Succesvolle Stuk Content Dat Je Ooit Hebt Uitgebracht En Waarom?
Deze vraag heb ik gesteld aan 23 vooraanstaande SEO-experts uit binnen- en buitenland.
Lees hieronder hoe en welke gepubliceerde artikelen tot succes kunnen leiden. Successen zoals het verkrijgen van:
Benieuwd Wat De Meest Succesvolle Artikelen Zijn?
Klik hieronder op de naam van de SEO-expert waarvan jij zijn of haar meest succesvolle artikel wilt bekijken.
Seph Fontane Pennock
Het meest succesvolle stuk content dat ik ooit gepubliceerd heb is zonder twijfel de volgende: “Positive Psychology Coursera Course Starts in February 2015“.
Het leuke is dat het me op een kerstdag (26 december afgelopen jaar) nog geen 10 minuten gekost heeft om deze post te schrijven en te publiceren.
Dit stuk deed het goed omdat het:
Dit stuk leverde 226 comments op (inclusief die van mezelf), rond de 800-900 opt-ins en een samenwerking met één van de meest vooraanstaande onderzoekers in mijn niche.
Romano Groenewoud
Een maand of vier geleden heb ik een column geschreven voor ondernemersplatform Higherlevel genaamd ‘Zoekwoorden Onderzoek Fundament van Een Geslaagde Online Marketing Campagne‘
Het stuk is vrij goed ontvangen door een doorgaans kritisch publiek van fanatieke ondernemers.
Ikzelf richt me altijd op zogenaamde evergreen content, oftewel publicaties die de tand des tijds zullen doorstaan. Ik tackel een bepaalde discipline binnen een vakgebied en bijt me hier helemaal in vast voor een aantal maanden.
Het is mijn doel om de principes die ten grondslag liggen te distilleren en zo simpel mogelijk vast te leggen.
Zoals Albert Einstein het verwoorde, alles moet zo simpel mogelijk worden, maar niet simpeler dan het is.
Persoonlijk schuw ik vluchtige wegwerp-content, nieuwsberichten die al snel verlopen zijn. Natuurlijk zijn dat soort artikelen ook nodig, maar laat iemand anders dat maar op zich nemen.
Roy Ishak
Wat versta je onder succesvol?
Mijn invulling: een mengelmoes van meetbare resultaten en persoonlijke voldoening. En daaraan voldoet het vierde artikel dat ik publiceerde op royishak.nl: Direct mail-brief voorbeeld (18% respons!).
Het schrijfsel boekt snoeiharde resultaten: lange tijd op nummer één in Google (nu op twee), 5.812 keer gelezen, +100 keer gedeeld, 2-3 nieuwe klanten per maand.
En het artikel gaf voldoening: ik kon mijn verhaal kwijt. Ik was zo’n 80 keer afgewezen voor een functie als copywriter. Dankzij deze DM (18,2% respons) kon ik mijn sollicitatiebrieven voorzien van een mooie case. Ik werd binnen een week aangenomen en maakte eindelijk van mijn hobby mijn beroep.
René Greve
Mijn meest succesvolle stuk is dit artikel: “Linkbuilding: 6 Specialisten vertellen over hun strategie”
Alweer jaren geleden deed ik wat jij nu ook succesvol doet…
Ik had nogal wat tijd in dat artikel gestoken en dat betaalde zich ook uit. Het werd veel gedeeld door de geïnterviewden en dat leverde mij weer nieuwe lezers van mijn blog en nieuwsbrief op.
Ook het aantal bezoekers van mijn site steeg gestaag sindsdien. Tot op de dag van vandaag krijg ik reacties op dat artikel.
Rand Fishkin
Het meest succesvolle stuk content dat ik heb geschreven is misschien een beetje onverwacht. Vreemdgenoeg was het meest succesvolle artikel “The $24 Million Moz Almost Raised“.
Dit bericht heeft een samenwerking opgeleverd met financierder Brad Feld van Foundry. Het is natuurlijk vreemd om een financiering toe te schrijven aan een blog post, maar in dit geval is dit toch wel het geval.
Natuurlijk hebben we ook enorme successen gehaald met artikelen zoals de “Beginner’s Guide to SEO“, “Ranking Factors” and “Google Algorithm History“.
Deze artikelen zorgden voor veel kwalitatief goed en waardevol verkeer naar de website van Moz. Ook hebben deze artikelen ervoor gezorgd dat onze bezoekers ons als betrouwbaar en geloofwaardig zien.
Carla Dawson
Het meest succesvolle artikel dat ik heb geschreven is “Parallax Scrolling Websites and SEO – A Collection of Solutions and Examples“.
Het artikel staat op de website van Moz en heeft het gehaald tot “The Best of 2014“-lijst.
Ik denk dat het artikel succesvol was om de volgende redenen:
Ruben Bunskoeke
We moeten dan eerst ‘succesvol’ definiëren. Gaat het dan om het aantal bezoekers, shares, reacties, tonen van expertise, mate van impact of conversie?
Voor elke metric heb ik een ander artikel die ik als ‘meest succesvol’ beschouw.
Ik ga dan maar voor een combinatie van de factoren en kies voor “Eigen WordPress website maken? De ultieme handleiding“. Het was een van de eerste artikelen op 000.nl die ik met de gedachtengang “overdeliver” en “blijven verbeteren” een paar honderd keer heb aangepast, uitgebreid en ingekort. Alles om het artikel zo helder, leuk, begrijpelijk en praktisch mogelijk te krijgen.
Als ik SEO even buiten beschouwing zou laten, dan kies ik voor “Fuck middelmatige content. Geef alles wat je hebt”. Dit artikel (die niet geoptimaliseerd is) representeert waar 000.nl voor staat (en scoort goed qua shares en reacties). Het gaat over de longgame en het constant meer durven te geven (wat mijn definitie is van duurzame SEO).
Eduard Blacquière
Ik heb meerdere artikelen die heel succesvol zijn geweest, maar ik kies voor een ouder artikel: Handleiding: Hoe Verwijder Je Informatie Uit Google?
Dit artikel schreef ik in 2007, maar het is nog steeds letterlijk elke dag, elke week, elk jaar het meest gelezen artikel op Edwords.nl.
Het artikel levert regelmatig mooie inkomende links op. En het artikel scoort al jaren op de eerste positie op allerlei termen die te maken hebben met informatie uit google verwijderen, hoger dan de Google-website zelf 🙂
Ik krijg dagelijks mails van mensen die hulp vragen bij het verwijderen van hun informatie uit Google. Af en toe zit door nog weleens een interessante klant bij.
En ook in de pers speelt dit onderwerp al meerdere jaren. Zo ben ik door kranten geïnterviewd en zelfs door de nationale TV (RTL4 EditieNL).
Rutger Steenbergen
Ik weet niet of het mijn succesvolste stuk content is, maar aan dit gastblog voor Frankwatching beleefde ik erg veel plezier: 8 Dingen die tekstschrijvers kunnen leren van Tel Sell
Ik ben een groot fan van Tel Sell – geen grapje! – en ik verzon het idee voor de blogpost onder de douche. Tel Sell maakt sterk gebruik van het AIDA-principe, wat staat voor: Attention, Interest, Desire en Action. Die kapstok werkt ook uitstekend bij online teksten en waarom dat zo is leg ik aan de hand van herkenbare voorbeelden en foute plaatjes uit in het artikel.
Het bleek een voltreffer te zijn, want hij werd bij plaatsing honderden keren gedeeld (ik meen zelfs 700+ retweets in 1 dag en anno 2015 staat hij op meer dan 11000 shares) en leverde ontzettend veel leuke reacties op.
Het versterkte ook mijn band met Frankwatching, waarvoor ik al 4 jaar succesvol trainingen en webinars geef. Ook werd ik uitgeroepen tot hun succesvolste trainer van 2014 en verscheen in 2013 mijn boek Schrijven voor SEO in 60 Minuten in de Frankwatching-reeks bij uitgeverij Haystack.
Alles bij elkaar leverde het me interessante trainingsklussen en schrijfopdrachten op, tot op de dag van vandaag. En dat allemaal dankzij gastblogs en contact zoeken via social media.
Helaas heb ik al te lang niet meer geblogd voor Frankwatching, maar ik heb nog wel wat leuke ideetjes in mijn achterhoofd, zoals: 10 Redenen om een hekel te hebben aan lijstjes. Als ik een stuk schrijf moet het in elk geval afwijkend zijn en denk ik liever wat langer na over een leuke invalshoek.
Jasja ter Horst
Mijn meest succesvolle artikel is “SEO: zo krijg je inzicht in je keywords met Google Webmaster Tools” op Frankwatching.
Dit artikel is een handleiding voor het gebruik van een Google docs spreadsheet die ik heb ontwikkeld om meer praktische inzichten te halen uit Google Webmaster Tools (GWT) Keyworddata.
Het succes van deze post / tool (517 social shares, 40 reacties en 6.673 bekeken) is denk ik te verklaren, doordat de spreadsheet inzichten presenteert en visualiseert die niet beschikbaar zijn in andere tools.
Adam Connell
Afgaande op de betrokkenheid, het verkeer, social shares en vermeldingen op andere blogs, is het meest succesvolle artikel “43 Experts Share Their Top Tips To Grow Your Online Presence“.
Het artikel is meer dan 2.000 keer gedeeld op social media. Ook kreeg het artikel in een paar dagen meer dan 5.000 bezoekers. Deze aantallen kwamen mede doordat veel mensen meegeholpen hebben met het artikel.
Maar dit was niet alles…
We hebben een infographic gemaakt van het artikel. Deze infographic hebben we gepubliceerd op TweakYourBiz.com.
De infographic werd vervolgens gedeeld. Dit heeft uiteindelijk nog eens 2.000 shares en meer dan 32.000 bezoekers opgeleverd.
Wolter Tjeenk Willink
Meest succesvol stuk content? Je kan hier op verschillende manieren naar kijken.
Zo schreef een inmiddels oud-collega ooit een artikeltje met als onderwerp de “ik doe een gok” button van Google. Dit artikel levert tot de dag van vandaag nog steeds veel (weliswaar irrelevante, maar wel goed voor de naamsbekendheid) traffic op via search.
Een ander voorbeeld hiervan is een artikel over Geert Wilders’ Fitna direct na publicatie en alle ophef hierover in de media. Ook dit artikel trok enorm veel bezoekers omdat het door de juiste timing een ruime week in Google’s top 5 stond op relevante Fitna termen.
Succesvol in de context van leads of positionering van Traffic Builders zijn veel van onze eigen blogposts op TBlog, geschreven door de collega consultants. Maar ook een artikel als “Trends in zoekmachinemarketing 2009: een expert review” is leuk om na te lezen gelet op de positieve feedback uit de markt.
Kortom: het succes van content kun je op meerdere manieren definiëren. Soms is een inhoudelijk sterk artikel met weinig bereik vele malen waardevoller dan een minder inhoudelijk stuk met honderdduizenden views.
Steeds vaker wegen we bij Traffic Builders het succes van content af op niet-traffic of puur SEO gebaseerde KPI’s. Denk aan EngagementScore, shares, traffic uit LinkedIn (clicks/bereik), etc.
Content die naar deze KPI’s gemeten goed scoort binnen een periode van ca 2-4 weken na publicatie, is in onze optiek succesvol. Alles wat je er daarna aan traffic, conversies, etc uithaalt naar rato van de populariteit van het onderwerp, is mooi mee genomen.
Dries Bultynck
Het meest succesvolle stukje content was ongetwijfeld deze: “Strategische aanpak voor Platenlabels: van SEO naar Community”
Uit de doeken doen dat je de regeltjes niet hoeft te volgen en dat je ook met een andere insteek aan iets kan bouwen. Iets wat meestal vergeten wordt.
Dit heeft me vooral visueel een stem opbracht inzake een meer strategische kant van me te laten zien, in plaats van de technische en pure SEO kant waar ik voorheen het meeste over blogde.
Daarentegen is ieder stukje content belangrijk. Zolang de inhoud nagels met koppen slaat, heeft die voor mij sowieso meerwaarde.
Ook al lezen maar vijf mensen dat stukje, die ene persoon uit die vijf personen kan misschien iemand van het C-Level zijn die zaken met je wil doen.
Vergeet met denken in hoeveelheid content. Die moet niet lang zijn. Die moet geen duizenden bezoekers opleveren. Die moet terecht zijn. Rechtuit en waardevol voor een bepaalde doelgroep.
Schrijven zonder doel is je tijd verliezen.
Wieger Waardenburg
Mijn meest succesvolle stuk content? Dat hangt sterk van de definitie van succesvol af. Sommige content schrijf ik vooral om ergens ‘uitleg’ aan te geven. Iets wat me later weer tijd en energie bespaart in het beantwoorden van vragen.
Een voorbeeld daarvan is een artikel wat ik schreef over stockfoto’s: “Gratis stockfoto’s voor je website“. Het ‘succesvolle’ hieraan is onder andere de tijdsbesparing die dit oplevert.
Wanneer het gaat om deelbaarheid, is dit het het meest succesvolle artikel: “Betekenis van kleur in je logo“.
Reden? Visuele ‘snackable’ content.
Qua vindbaarheid heeft het artikel “Help! Mijn Twitter account is gehackt, wat moet ik doen?” het goed gedaan, omdat er concreet gezocht werd op wat mensen moesten doen bij een ‘gehackt’ Twitter account.
Daan Walraven
In 2012 heb ik een digitale gids vol met internet marketing tips ontwikkeld: “de 58 Internet Marketing Tips“.
58 Internet marketeers hebben meegeholpen en iets geschreven variërend van korte stukjes, tot uitgebreide teksten.
Dit is voor mij het meest succesvolle stuk content dat ik heb uitgebracht. Het was het gesprek van de dag, ging viral via social media en heeft veel media-aandacht gekregen.
Een groot percentage van de branche is bereikt en de bezoekersaantallen van de blog Karelgeenen.nl, die het project gepubliceerd heeft, zijn fors gestegen. Voor mij persoonlijk was het ook succesvol: ik kreeg namelijk een baan aangeboden.
Ik denk dat een project als dit een van de lucratiefste vormen van content is. Het is mijns inziens een van de beste manieren om jezelf op de kaart te zetten.
De experts zorgen voor een bepaald aanzien waardoor men de content graag deelt. Daarnaast hebben de experts vaak een grote achterban waarmee het project gedeeld wordt.
Als laatste is het ook een mooie manier om te netwerken: je komt namelijk in contact met alle experts.
In elke niche is het mogelijk om iets soortgelijks te doen. In elke niche zijn experts te vinden die graag input willen geven!
Wouter Blom
De waardevolste content die ik ooit gecreëerd heb is de Whiteboard Friday pagina.
Met deze pagina wilden we waarde creëren door bestaande content toegankelijker te maken voor bezoekers.
Deze pagina zie ik als de waardevolste content, omdat dit internationaal onder de aandacht is gekomen. Zo heeft Search Engine Land de content gedeeld in zijn SearchCap. Het is natuurlijk geweldig als zo’n grote website jouw content deelt.
Daarnaast wordt de pagina wekelijks geüpdatet met de laatste video. Hierdoor blijft de pagina interessant. Ook stelt dit ons in staat om wekelijks waarde te leveren aan onze volgers.
Deze pagina is gemaakt omdat het lastig is om oudere video’s goed te categoriseren op de Moz-website. Dit moest eenvoudiger kunnen. Daarom lanceerde Stramark in april de Whiteboard Friday pagina. Hier kunnen alle Whiteboard Friday video’s per categorie binnen één pagina bekeken worden.
Het maken van deze pagina heeft wat tijd gekost, maar dat is het zeker waard geweest. Ik ben van mening dat het beter is om één stuk content te maken dat zeer waardevol is, dan een heleboel met weinig waarde.
Tevens zou ik graag nog ons artikel over het uitsluiten van de spambots willen noemen. De actualiteit maakte deze pagina succesvol.
Veel webmasters hebben te kampen met spambots in Google Analytics, dat was wel duidelijk. Vooral op social media was er veel om te doen. Op Twitter kregen we retweets, reacties en favorites. Ook op Google+ was er engagement.
Mark van Tuel
Het hangt ervan af hoe “succesvolle content” gedefinieerd wordt. Beoordeel je de content op basis van het aantal social shares, paginaweergaven of persoonlijke voorkeur.
Ik heb het volgende artikel gekozen omdat ik tientallen reacties en aanmoedigingen heb ontvangen van lezers, die het stuk waardevol vinden. Sommigen gaven zelfs aan dat dit artikel ze heeft behoed van een mogelijk foute keuze.
Het is een uitgebreid artikel over het inhuren van een SEO specialist. Ik beschrijf 17 punten waar ondernemers op moeten letten voordat ze met een SEO specialist of partij in zee gaan.
De reden voor dit artikel komt voort uit de slechte reputatie van veel internet marketing en SEO bedrijven. En recent nog de uitzending van radar over lange wurgcontracten.
Wilfred Stomp
Mijn meest succesvolle stuk content was: “Bedrijfsreviews: op je eigen site of beter extern verzamelen?“.
Dit was het meest succesvol om de volgende redenen:
Het artikel is gepubliceerd op een platform met een groot bereik en bijna 12.000 mensen hebben het artikel ook gelezen.
Daarnaast is het artikel bijna 300 keer gedeeld op verschillende social media kanalen.
Dit alles heeft ertoe geleid dat ik door dit artikel diverse keren ben uitgenodigd om op congressen, evenementen en bij bedrijven te komen spreken.
Het artikel heeft dus simpelweg veel nieuwe deuren geopend.
Neil Patel
Het meest succesvolle artikel dat ik heb gepubliceerd ging over kleding, namelijk: “How Spending $162,301.42 on Clothes Made Me $692,500“.
De reden waarom het artikel het zo goed deed, is omdat het interessant is voor een brede doelgroep. Als je artikelen schrijft die interessant zijn voor een breed publiek, dan trek je meer potentiële klanten naar je website.
Ramon Eijkemans
Dan zouden we eerst ‘meest succesvolle’ moeten definiëren. Meeste links? Hoogste rankings? Meeste winst in bezoek? Combinatie? Ik ga voor een combinatie.
Mijn meest succesvolle was niet zozeer 1 specifieke pagina, maar een bepaald type. Het was succesvol omdat:
– het betere posities opleverde in Google op toptermen, voor veel pagina’s
– maar het ook nog eens aanzienlijk beter converteerde
Wat ik er goed aan vond, was omdat het gebaseerd was op een hypothese van ons vanuit SEO-overwegingen, maar dat we dat idee eerst getest hadden voor deze specifieke site.
We hadden eerlijk gezegd verwacht dat de content die we toegevoegd hadden aan dit type pagina hooguit voor een gelijk percentage conversies zou zorgen. Maar het bleek dus dat ze nog een stuk beter converteerden ook… 🙂
Wat mij betreft was het een mooi voorbeeld van synergie tussen conversie optimalisatie en SEO: de ‘SEO teksten’ (‘de teksten die die SEO-gast wil’) bleken simpelweg conversie verhogend te werken.
Je vraagt je misschien af om wat voor type pagina het ging? Dat maakt niet uit: wat voor de ene site goed werkt, hoeft niet voor de andere te werken. Daarom: testen. Als ‘SEO teksten’ ook nog eens conversie verhogend werken, heb je goud te pakken.
Aaron Agius
Er zijn veel artikelen succesvol geweest. Echter, deze kan ik niet prijsgeven omdat ik deze heb gemaakt in opdracht van mijn klanten.
Maar een succesvol artikel welke ikzelf heb gepubliceerd is “17 Advanced Methods for Promoting Your New Piece of Content“.
Dit artikel heeft het heel veel social shares en positieve reacties opgeleverd.
Christian Slagter
Het meest succesvolle artikel op Slagter Media is (vooralsnog) “De ultieme gids met afmetingen voor sociale media“.
Hierin geef ik, aan de hand van een aantal infographics, een duidelijk overzicht hoe groot afbeeldingen moeten zijn voor de verschillende social media.
Het succes van het artikel komt denk ik vooral voort uit de eigen behoefte die ik had. Zelf was ik namelijk ook op zoek naar de afmetingen voor mijn Twitter profiel, maar kon ik via Google hiervoor (toen) geen handig overzicht vinden. Dus heb ik het zelf maar gemaakt, om het ook als geheugensteuntje te gebruiken.
Het artikel is vervolgens zo goed opgepakt door Google, dat ik inmiddels op verschillende zoekwoordencombinaties hoog in de resultaten sta en dagelijks bezoekers ontvang die naar hetzelfde op zoek zijn. Ik ben dus blij dat ik hen hiermee kan helpen.
Alain Sadon
Mijn meest succesvolle stuk content is “SEO handleiding voor Google optimalisatie“.
In 2004 ben ik begonnen met een experiment om zo goed mogelijk op vele SEO-gerelateerde zoekwoorden hoog te gaan scoren in Google. Ik begreep destijds dat je dan zo transparant mogelijk moest zijn in je kennis (in dat geval op het gebied van seo).
Ik besloot een handleiding te schrijven met uitleg over verschillende aspecten van SEO, waarbij ieder aspect een eigen pagina kreeg en (via title, ankerteksten, content, linkstructuur, etc.) geoptimaliseerd werd op goede (d.w.z. veelgebruikte) zoekwoorden.
Na ongeveer een half jaar begon de handleiding (waar ik de domeinnaam seoguru.nl voor bedacht had) inderdaad zó goed te scoren dat deze op vele zoekwoorden de #1 positie behaalde.
Dit resulteerde in veel verkeer, geïnteresseerden en –uiteindelijk- vele klanten.
Je zou kunnen zeggen dat het een wat uit de hand gelopen experiment is geweest.
Tot op de dag van vandaag profiteer ik van deze handleiding, die (naast de veelheid aan nieuwe informatie) nog steeds op de site staat, en –om effect te blijven hebben- met enige regelmaat wordt geüpdatet.
Wat Is Het Meest Succesvolle Stuk Content Dat Jij Ooit Hebt Uitgebracht En Waarom?
Heb jij ook een artikel uitgebracht waaraan je veel succes hebt (beleeft)? Of wil je gewoon een reactie achterlaten?
Dat kan je hieronder doen…
Ooh ja, vergeet je dit artikel niet te delen op social media? 🙂